Pandemia de Covid-19, prin regulile de distanțare socială impuse, a determinat în ultimul an companiile să se adapteze forțat la noua realitate socio-economică și să flexibilizeze relațiile de muncă. Organizarea clasică a proceselor de muncă a fost astfel înlocuită în tot mai multe sectoare cu munca de la distanță, de la domiciliul salariaților.
telemunca 2021
Reglementată prin Legea nr.81/2018, telemunca, ca formă de organizare a muncii de la distanță, înseamnă însă, nu doar munca de la domiciliul salariatului și nu trebuie confundată cu aceasta din urmă. Modificările recente aduse Legii telemuncii prin Ordonanța de Urgență nr.36/2021 flexibilizează relațiile de muncă la distanță prin utilizarea tehnologiei informației, astfel încât telemunca devine noua munca “de oriunde”.
Ce înseamnă telemunca conform noilor reglementări?
În noua reglementare, telemunca este definită ca “forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, folosind tehnologia informației și comunicațiilor “.
Desfășurarea activității de telemuncă este actul de voință al ambelor părți, angajator și angajat, și trebuie prevăzută expres în contractul individual de muncă și transmisă în Registrul de Evidență al Salariaților.
Refuzul salariatului de a consimți la prestarea activității în regim de telemuncă nu poate constitui pentru angajator motiv de modificare unilaterală a contractului individual de muncă și nici motiv de sancționare disciplinară a acestuia. În acest caz, părțile trebuie să identifice soluția potrivită pentru ca angajatul să își poată desfășura activitatea de la sediul angajatorului.
Noua reglementare elimină obligația angajatorului de a specifica în contractul individual de muncă locul de desfășurare a activității de telemuncă.
Unde se poate desfășura activitatea de telemuncă?
Apariția Ordonanței de Urgență nr.36/2021, flexibilizează munca la distanță, iar activitatea de telemuncă devine posibil de realizat de către telesalariat de oriunde. Atât timp cât salariatul respectă condițiile de sănătate și securitate în muncă comunicate de angajator, nu are nevoie de aprobarea angajatorului asupra locului/locurilor în care își va desfășura activitatea de telemuncă.
Cum se stabilește programul de muncă al telesariatului?
Programul de lucru al telesariatului se stabilește, de comun acord cu angajatorul, în conformitate cu prevederile contractului individual de muncă sau regulamentului intern.
La solicitarea angajatorului și doar cu acordul scris al telesariatului, acesta din urmă poate presta și muncă suplimentară. Munca suplimentară, similar proceselor clasice de muncă, poate fi prestată în telemuncă doar de către salariații cu normă întreagă.
Verificarea activității salariatului se va face de către angajator prin utilizarea tehnologiei informației și comunicațiilor în condițiile stabilite prin contractul individual de muncă sau regulamentul intern.
Condiția ca salariatul să presteze activitatea cel puțin o zi pe lună în alt loc de muncă decât cel organizat de angajator, a fost exclusă din definiția telemuncii.
Ce informații suplimentare trebuie să conțină contractul de telemuncă?
Contractul individual de muncă cu clauză de telemuncă se încheie și se modifică în condițiile prevăzute de Codul muncii. În afara elementelor obligatorii prevăzute de contractul individual de muncă clasic, contractul cu clauză de telemuncă trebuie să includă următoarele informații:
- precizarea expresă că salariatul lucrează în regim de telemuncă;
- perioada și/sau zilele în care telesalariatul își desfășoară activitatea la sediul angajatorului;
- modalitatea de evidențiere a orelor de muncă prestate de telesalariat;
- programul în cadrul căruia angajatorul poate verifica activitatea telesalariatului și cum se va face acest lucru;
- obligația salariatului de a respecta și asigura confidențialitatea informațiilor și a documentelor utilizate în timpul desfășurării activității de telemuncă;
- măsurile pe care le ia angajatorul pentru ca telesalariatul să nu fie izolat de restul angajaților și care asigură acestuia posibilitatea de a se întâlni cu colegii în mod regulat;
- obligația salariatului de a respecta protecția datelor cu caracter personal;
- obligația angajatorului de a asigura transportul la și de la locul desfășurării activității de telemuncă al materialelor pe care telesalariatul le utilizează în activitatea sa, dacă este cazul;
- condițiile în care angajatorul suportă cheltuielile aferente activității în regim de telemuncă;
- responsabilitățile părților privind sănătatea și securitatea în muncă.
Ce sancțiuni riscă angajatorii în caz de nerespectare a reglementărilor privind telemunca?
În caz de nerespectare a dispozițiilor legale, Legea nr.81/2018 prevede mai multe amenzi pentru angajatori. Cea mai notabilă dintre acestea este amenda de 10.000 lei pentru fiecare telesalariat pentru care nu este prevăzută expres în contractul individual de muncă desfășurarea activității în regim de telemuncă.