Microîntreprinderile, cu până la nouă salariați, au mai nou posibilitatea de a renunța la întocmirea Regulamentului intern și la fișa postului pentru angajați.
Modificările recente aduse Codului Muncii prin Ordonanța de Urgență nr.37/2021 prevăd câteva măsuri în scopul flexibilizării și debirocratizării relațiilor de muncă.
Reglementarea vizează exclusiv microîntreprinderile așa cum sunt acestea definite prin Legea nr.346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii:
- au până la 9 salariați;
- realizează o cifră de afaceri anuală netă sau dețin active totale de până la 2 milioane de euro, echivalent în lei.
Măsuri de simplificare:
- Fișa postului devine opțională, caz în care angajatorul va comunica salariatului verbal atribuțiile postului. Totuși, la solicitarea salariatului, angajatorul este obligat să-i comunice în scris fișa postului, cu specificarea atribuțiilor care îi revin.
- Întocmirea Regulamentul intern nu mai este obligatorie.
- Reguli speciale pentru pontaj, în sensul că evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, se va face în condițiile stabilite de comun de către angajator cu salariații, prin acord scris. Regula se aplică microîntreprinderilor amintite, dar și salariaților mobili sau celor care își desfășoară munca la domiciliu.
Este recomandată eliminarea fișei de post și a Regulamentului intern?
Deși de multe ori, întocmirea acestor documente este considerată a fi o povară în sarcina angajatorilor sau a departamentelor de resurse umane, eliminarea lor la nivelul fiecărui angajator ar trebui să țină cont de mai multe aspecte specifice.
De ce este importantă fișa postului?
Fișa postului este o anexă la contractul individual de muncă care detaliază cerințele postului, condițiile de muncă, responsabilitatea propriu-zisă a angajatului și standardele de performanță.
Pe de o parte, forma scrisă a fișei postului conferă garanția că salariatul și-a asumat atribuțiile pe care angajatorul le-a avut în vedere în momentul angajării. De asemenea, pentru angajator, poate reprezenta punctul de plecare în evaluarea corectă a performanțelor profesionale.
Fișa postului, în formă scrisă, singurul mijloc de probă în cazul conflictelor individuale de muncă.
Pe de altă parte, pentru salariat, fișa postului în formă scrisă este o confirmare a atribuțiilor care îi revin. Poate fi utilizată ca și dovadă în cazul în care este supus abuzurilor prin alocarea de sarcini de muncă nedimensionate corect în conformitate cu funcția și pregătirea sa.
Specificarea verbală a atribuțiilor specifice postului, nu înseamnă că salariatul nu își va asuma responsabilitățile. La fel, nu înseamnă că angajatorul nu va putea constata faptul că salariatul nu corespunde din punct de vedere profesional postului pe care îl ocupă sau că nu va putea aplica sancțiuni în caz de abateri disciplinare.
Înseamnă însă faptul că, în cazul unui conflict individual de muncă ori neînțelegeri între părți, părțile vor fi private de singurul mijloc de probă în instanță, respectiv actul scris.
Care este utilitatea Regulamentului intern?
Deși Codul Muncii reglementează relațiile dintre angajator și angajați, există norme și proceduri care țin de specificul fiecărei activități pe care Codul Muncii nu le poate cuprinde.
Regulamentul intern, alături de contractul colectiv de muncă la nivel de unitate, acolo unde acesta din urmă se impune, este documentul în care sunt precizate detaliat drepturile și obligațiile părților în funcție de specificul activității existente la nivelul fiecărui angajator.
Regulamentul intern este documentul care detaliază drepturile și obligațiile părților în funcție de specificul fiecărui angajator.
Din perspectiva salariatului, regulamentul intern prevede, de exemplu:
- dreptul la pauza de masă și includerea sau nu a acesteia în programul de lucru;
- dreptul la acordarea unor zile libere plătite în cazul unor evenimente familiale deosebite (căsătorie, decesul unui membru al familiei etc.);
- dreptul la acordarea și durata concediilor fără plată pentru rezolvarea unor situații personale;
- dreptul de a-și desfășura activitatea într-un cadru în care sunt respectate principiile nediscriminării și hărțuirii morale la locul de muncă.
Ce înseamnă pentru angajator lipsa regulamentului intern?
- programul de lucru inegal și/sau săptămâna de lucru comprimată nu se aplică în lipsa regulamentului intern;
- repausul săptămânal se acordă conform regulii, sâmbăta și duminica, acordarea acestuia în alte zile fiind imposibilă în lipsa regulamentului intern;
- nu va putea constata abaterile disciplinare și aplica sancțiuni, cu excepția celor prevăzute expres de Codul Muncii sau cuprinse în contractul individual de muncă;
- nu va putea proceda la concedierea pentru necorespundere profesională, procedura prealabilă de evaluare fiind prevăzută în regulamentul intern.
Concluzie:
Deși pe termen scurt, eliminarea documentelor amintite poate însemna reducerea birocrației, pe termen lung, impactul ar putea fi creșterea acesteia în cazul anumitor angajatori.
În lipsa acestor documente, angajatorii se vor raporta la Codul Muncii și la contractele individuale de muncă. Pentru cuprinderea aspectelor specifice fiecărei activități, acestea din urmă vor fi încărcate excesiv cu clauze contractuale, cum ar fi: evaluarea profesională, cercetarea disciplinară, criterii de acordare a tichetelor valorice, zile libere suplimentare, zile concediu fără plată etc.