Contabilitate
Studiu de caz: Înregistrarea în contabilitate a contractelor de execuție lucrări care se derulează pe o perioadă mai lungă de timp
Societatea BETA SRL este persoană juridică română, înființată conform Legii nr. 31/1990 privind societățile. Aceasta este plătitoare de impozit pe profit și este înregistrată în scopuri de TVA, în sistem normal, și își desfășoară activitatea pe codul CAEN 4120 “Lucrări de construcții rezidențiale și nerezidențiale.” Societatea are încheiate cu clienți, persoane fizice și juridice, contracte de execuție, case la cheie, a căror realizare se derulează pe o perioadă de mai multe luni.
Ce procedură financiar-contabilă trebuie să implementeze societatea pentru a nu exista consecințe fiscale negative din perspectiva impozitului pe profit și a TVA?
Se va avea în vedere faptul că lucrările realizate nu se facturează lunar, ci la data acceptării de către client a situațiilor de lucrări, iar în anumite cazuri, clientul amână din diverse motive semnarea acestora.
În situația analizată, activitatea de execuție lucrări pe șantiere, care se întinde pe o perioadă de mai multe luni, este o activitate de prestări de servicii pentru care trebuie condusă lunar contabilitatea de gestiune conform OMFP nr. 1826/2003, respectiv contravaloarea lucrărilor nerecepționate de beneficiar până la sfârșitul lunii se evidențiază la cost de producție, astfel:
332 “Servicii în curs de execuție” = 712 “Venituri aferente costurilor serviciilor în curs de execuție”.
La determinarea costului de producție lunar pentru fiecare lucrare executată trebuie ținut cont de consumul de materiale directe, cheltuielile cu salariile directe, prestațiile efectuate de furnizori externi aferente serviciilor, o cotă din salariul inginerului constructor ce coordonează lucrările sau o cotă din amortizarea unor utilaje folosite pe șantier.
În concluzie, pentru a se diminua riscul fiscal din punctul de vedere al impozitului pe profit, societatea trebuie să organizeze contabilitatea de gestiune și să înregistreze lunar costul de producție aferent fiecărei lucrări, pe seama contului 712 “Venituri aferente costurilor serviciilor în curs de execuție”.
Ulterior, în luna acceptării și semnării situației de lucrări de către beneficiar, societatea va emite factura fiscală și va recunoaște venitul din prestări servicii în contul 704 “Venituri din servicii prestate”.
Regimul TVA
Din perspectiva TVA, Codul fiscal la art. 281 alin (7) prevede că prestările de servicii care determină decontări sau plăți succesive, cum sunt serviciile de construcții-montaj sunt considerate efectuate la data la care sunt emise situații de lucrări pe baza cărora se stabilesc serviciile efectuate sau, după caz, în funcție de prevederile contractuale, la data acceptării acestora de către beneficiari
Astfel, din perspectiva TVA sunt posibile două situații, TVA va fi colectat conform clauzelor contractuale, fie la data emiterii situațiilor de lucrări, fie la data acceptării situațiilor de lucrări de către beneficiar, această din urmă situație fiind cea mai des întâlnită în practică.
Prin urmare, din punctul de vedere al TVA, colectarea TVA poate fi amânată până când clientul acceptă situațiile de lucrări, indiferent dacă amânarea este obiectivă sau subiectivă. Însă în momentul în care clientul a acceptat situația de lucrări, intervine faptul generator al TVA, factura trebuie emisă și trebuie colectat TVA.