Pentru a putea accesa ajutorul de stat Horeca, acordat conform OUG nr.224/2020 companiilor din domeniul turismului, alimentației publice și organizării de evenimente a căror activitate a fost afectată de pandemia de Covid-19, solicitanții au nevoie de un raport de expertiză contabilă prin care se certifică de către un specialist valoarea grantului pe care îl va putea primi fiecare solicitant.
Modalitatea de acordare a ajutorului de stat Horeca
Valoarea ajutorului de stat nerambursabil de care poate beneficia un solicitant poate fi de maximum 20% din baza de calcul, rezultată din desfășurarea codurilor CAEN eligibile prin program, în anul 2020 comparativ cu anul 2019, fără a depăși cuantumul sumei de 800.000 euro la nivel de întreprindere unică.
Dacă valoarea însumată a cererilor de finanțare aprobate depășește valoarea creditelor bugetare alocate, plata către beneficiari se va face, proporțional, prin raportarea sumei aprobate pentru fiecare beneficiar la suma totală a cererilor de finanțare.
Ordinea în care se înscriu solicitanții în program, nu este relevantă, numărul RUE nu este criteriu de eligibilitate. Suma alocată programului se va împărți proporțional tuturor beneficiarilor eligibili.
Baza de calcul a ajutorului de stat Horeca
Procedura de implementare a schemei de ajutor de stat, publicată în Monitorul Oficial nr.594 din 14 iunie 2021, prevede punctual modul în care se va calcula baza de calcul pentru fiecare categorie de beneficiari:
- pentru beneficiarii care raportează cifra de afaceri, baza de calcul reprezintă diferența dintre cifra de afaceri obținută din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 și cifra de afaceri obținută din activitatea eligibilă aferentă anului 2020;
- pentru beneficiarii care aplică regimul special pentru agențiile de turism, baza de calcul reprezintă diferența dintre volumul facturilor emise în anul 2019 pentru serviciile de călătorie, inclusiv marja, și volumul facturilor emise în anul 2020 pentru serviciile de călătorie, inclusiv marja;
- pentru beneficiarii care țin evidența în partidă simplă (PFA-uri), baza de calcul reprezintă diferența dintre încasările obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2019 și încasările obținute din activitatea eligibilă aferentă anului 2020.
Activități eligibile la determinarea bazei de calcul
Procedura de implementare a schemei clarifică și câteva elemente de care trebuie ținut cont la stabilirea activităților eligibile care vor intra în baza de calcul:
- activitățile sunt considerate eligibile dacă sunt desfășurate în baza unor licențe de turism valabile pentru agențiile de turism, certificate de clasificare valabile în cazul structurilor de cazare, autorizații de funcționare emise de către autoritățile publice locale pentru unitățile de alimentație publice sau atestate pentru ghizii de turism;
- în cazul agențiilor de turism, în baza de calcul a cifrei de afaceri vor fi luate în considerare doar serviciile de călătorie comercializate în scop turistic, așa cum sunt definite de legislația specifică, OG nr. 2/2018 și OG nr. 58/1998 privind activitățile de turism;
- în cazul întreprinderilor cu obiect de activitate primire și cazare turiști, cifra de afaceri ce va fi luată în considerare este doar cea aferentă activității turistice, așa cum aceasta este definită de legislația specifică, OG nr. 58/1998.
Raportul de expertiză contabilă extrajudiciară
Baza de calcul a ajutorului va trebui certificată și asumată de către un expert contabil sau o societate de expertiză contabilă, membrii CECCAR, selectați și remunerați de către aplicant.
Raportul de expertiză contabilă extrajudiciară va fi elaborat cu respectarea cerințelor ISAE 3000 (revizuit) – “ Alte misiuni de asigurare decât auditurile sau revizuirile informațiilor financiare istorice”, precum și în conformitate cu prevederile Standardului profesional nr. 35 emis de CECCAR.
În acest sens, în urma consultărilor cu structuri patronale reprezentative din domeniul Horeca, CECCAR a publicat pe site-ul propriu modelul de expertiză contabilă extrajudiciară pentru certificarea și asumarea bazei de calcul a ajutorului, care poate fi descărcat aici.
Raportul de expertiză contabilă va fi însoțit de un Raport de sinteză asumat de către expertul contabil și realizat conform Anexei nr.7 la procedura de implementare a schemei. Noua variantă a Anexei nr.7 conform celei de-a doua modificări aduse procedurii de implementare a schemei prin Ordinul Ministrului Economiei nr.1019/25.06.2021, poate fi accesată aici.
Cursul de referință pentru proiect, stabilit de BNR, luni 28 iunie 2021, ora 13.00, este verificat automat de aplicație. Anexa nr.7 nu mai prevede înscrierea sumei în Euro așa cum a fost solicitat anterior.
Obligativitatea depunerii raportului
Raportul de expertiză contabilă însoțit de anexa mai sus amintită trebuie semnat electronic de către expertul contabil care l-a întocmit și va trebui încărcat de către solicitant în aplicația specială pusă la dispoziție de către Ministerul Economiei pentru obținerea granturilor.
Aplicanții care nu au depus situațiile financiare anuale aferente anilor 2019 și 2020 la instituțiile fiscale abilitate, vor fi respinși din cadrul programului.
Formularul electronic de înscriere în cadrul schemei Horeca, a devenit activ pe link-ul granturi.imm.gov.ro ÎNCEPÂND DE MARȚI, 29 IUNIE 2021, ora 10.00.
Formularul de înscriere VA RĂMÂNE ACTIV până la data de 26 IULIE 2021 conform comunicatului de pe site-ul Ministerul Economiei, publicat în data de 19 iulie 2021.
Perioada inițială de aplicare era programată să se închidă marți, 20 iulie 2021, cu posibilitatea de prelungire conform procedurii.
Însă cu o zi înainte de expirarea termenului inițial de înscriere, urmare a faptului că din numărul estimat de 30.000 de beneficiari potențiali, au aplicat doar 8.000 de firme, Ministerul Economiei a decis să extindă perioada de înscriere pentru a permite cât mai multor firme cu cifre de afaceri certificate pe codurile CAEN eligibile să acceseze schema.
Articol actualizat în data de 19 iulie 2021, conform comunicatului de pe site-ul Ministerului Economiei.