Amnistia fiscală, eșalonarea la plată sau restructurarea financiară sunt alternativele de plată a datoriilor restante pe care le au contribuabilii la ANAF în anul 2021.
Alegerea alternativei potrivite de plată a datoriilor restante trebuie să țină cont de mai mulți factori specifici. Printre aceștia se numără: dimensiunea datoriilor restante, vechimea și componența lor (debite, majorări, penalități de întârziere), capacitatea de plată pe termen scurt sau mediu a contribuabilului. Totodată, alegerea este influențată și de condițiile ce trebuie îndeplinite pentru accesarea fiecărui mecanism de plată a datoriilor restante în parte.
Amnistia fiscală
Pot beneficia de amnistia fiscală a accesoriilor (dobânzi, penalități de întârziere), contribuabilii care au obligații bugetare restante la data de 31 martie 2020, neachitate până în prezent. Condiția este ca aceștia să achite obligațiile principale, până la data de 31 martie 2021.
Amnistia fiscală se aplică tuturor categoriilor de debitori, atât persoane fizice, profesii liberale, cât și firme sau ONG-uri.
Amnistia fiscală, alternativă pentru plata datoriilor restante oportună contribuabililor cu datorii mari la bugetul statului.
Condițiile ce trebuie îndeplinite pentru anularea accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale, restante la data de 31 martie 2020, sunt :
- notificarea organului fiscal în perioada ianuarie-martie 2021 asupra intenției de a beneficia de amnistia fiscală a accesoriilor conform OUG 69/2020. Prin acesta se urmărește suspendarea executării silite a contribuabilului;
- achitarea obligațiilor principale restante până la data de 31 martie 2021;
- achitarea până la data de 31 martie 2021 a obligațiilor bugetare principale și accesorii, cu termene de plată între data de 01 aprilie 2020 și data depunerii cererii de anulare a accesoriilor;
- depunerea cerererii de anulare a accesoriilor pentru care se aplică procedura amnistiei până la data de 31 martie 2021, inclusiv.
Accesarea amnistiei fiscale este o alternativă de plată a datoriilor restante oportună contribuabililor care înregistrează datorii mari la bugetul statului. Aceasta se datorează faptului că și accesoriile aferente acumulate în timp sunt mari. Mecanismul presupune însă un efort financiar substanțial pe termen scurt pentru că anularea accesoriilor este condiționată de plata integrală a obligațiilor principale.
Eșalonarea simplificată
Pot beneficia de eșalonarea simplificată până la data de 31 martie 2021, contribuabilii persoane fizice și juridice, care au acumulat obligații bugetare ulterior datei de 16 martie 2020. Aceasta reprezintă data la care a fost instituită starea de urgență pe teritoriul României.
Suma minimă a datoriilor pentru care poate fi solicitată eșalonarea simplificată este de 500 lei în cazul persoanelor fizice și 5.000 lei în cazul persoanelor juridice.
Eșalonarea simplificată, alternativă pentru plata datoriilor restante acumulate pe timpul pandemiei, în rate.
Condițiile ce trebuie îndeplinite pentru accesarea eșalonării simplificate a datoriilor acumulate după data de 16 martie 2020, sunt:
- dacă există datorii restante pentru perioada anterioară stării de urgență, acestea trebuie achitate până la data depunerii cererii de eșalonare;
- depunerea tuturor declarațiilor fiscale conform vectorului fiscal;
- contribuabilul să nu se afle în procedura falimentului, dizolvare sau să se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența;
- depunerea cererii de eșalonare a datoriilor și a graficului de rambursare în perioada ianuarie 2021- 31 martie 2021.
Eșalonarea poate fi solicitată pe o perioadă de maxim 12 luni.
Contribuabilul poate opta și pentru plata diferențiată a ratelor. Condiția în acest caz este ca pentru prima jumătate din perioada de eșalonare, ratele să nu fie mai mici de 5% din suma totală ce face obiectul eșalonării.
Pe durata eșalonării la plată se datorează dobânzi de întârziere în procent de 0,01% pe zi.
Accesarea eșalonării simplificate devine oportună pentru plata datoriilor restante atunci când acestea au fost acumulate după instituirea stării de urgență. Pe termen scurt, efortul financiar este mai mic prin posibilitarea de a plată a datoriilor restante în rate.
Restructurarea financiară
Pot accesa procedura de restructurare financiară a obligațiilor bugetare, persoanele juridice, aflate în dificultate financiară și pentru care există riscul intrării în insolvență.
Procedura poate fi accesată până la data de 30 iunie 2021 și constă în restructurarea obligațiilor bugetare restante la data de 31 decembrie 2020, pe o perioadă de maxim 7 ani, cu posibilitatea anulării obligațiilor de plată accesorii.
Prin restructurare financiară, contribuabilii pot beneficia și de anularea a maxim 50% din obligațiile bugetare, dacă achită 15% din obligațiile datorate până la data depunerii cererii.
Restructurarea financiară, o soluție pentru companiile cu risc de intrare în insolvență pentru plata datoriilor restante.
Condițiile ce trebuie îndeplinite pentru accesarea restructurării financiare sunt:
- notificarea organului fiscal în perioada ianuarie 2021- 31 martie 2021 asupra intenției de a beneficia de restructurarea financiară conform OG 6/2019;
- prezentarea unui plan de restructurare și un test al creditorului privat prudent întocmite de un expert independent;
- contribuabilul să nu se afle în procedura insolvenței sau dizolvare;
- contribuabilul să aibă îndeplinite toate obligațiile declarative potrivit vectorului fiscal;
- cererea de restructurare a obligațiilor bugetare să fie depusă până la data de 30 iunie 2021, inclusiv.
Practic, restructurarea financiară le permite celor cu datorii restante să scape de riscul insolvenței și să încerce pe baza unui plan de rambursare, sub atenta supraveghere a ANAF să acopere o mare parte din acele datorii, pe o perioadă de câțiva ani.
Eșalonarea clasică la plată
Rămâne în continuare singura alternativă de eșalonare la plată a datoriilor restante care poate fi accesată de către orice contribuabil și oricând, conform Codului de procedură fiscală:
- pe cel mult 6 luni, în situația în care nu există garanții;
- pe cel mult 12 luni, în situația în care contribuabilul se încadrează în categoria contribuabililor cu risc fiscal mic;
- pe cel mult 5 ani, în situația în care există garanții.