Actualizare: Introdusă ca și măsură de sprijin temporară, atât pentru persoanele fizice cât și juridice, care au acumulat datorii restante ANAF de la începutul pandemiei de Covid-19, eșalonarea simplificată a datoriilor restante ANAF, fără garanții, devine o măsură permanentă potrivit unei Ordonanțe de modificare a Codului de procedură fiscală publicată în Monitorul Oficial.
Conform reglementărilor actuale în vigoare, mecanismul de eșalonare simplificată a datoriilor restante ANAF, fără garanții, pe o perioadă de maximum 12 luni, introdus ca măsură de sprijin temporară prin OUG nr.181/2020, mai poate fi accesat de către persoanele fizice și juridice doar până la data de 30 septembrie 2021.
Astfel, cererile de eșalonare simplificată la plată a datoriilor ANAF depuse până la data de 01 octombrie vor fi soluționate conform reglementărilor prevăzute de OUG nr.181/2020.
Ulterior, începând cu 01 octombrie 2021, OG nr.11/2021, transformă eșalonarea simplificată dintr-o măsură de sprijin temporară într-o măsură permanentă pentru contribuabilii care înregistrează datorii la ANAF. Măsura are drept scop, creșterea gradului de colectare a creanțelor bugetare prin stimularea conformării voluntare.
Prin urmare, de la această dată, cererile de eșalonare simplificată la plată a datoriilor ANAF, vor fi soluționate în baza prevederilor OG nr.11/2021.
Măsura de eșalonare simplificată
Potrivit OG nr.11/2021, eșalonarea simplificată presupune eșalonarea, fără garanții, pe maximum 12 luni, a obligațiilor fiscale principale și accesorii restante, a căror vechime este de cel mult 12 luni anterioare datei depunerii cererii de eșalonare și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, administrate de organul fiscal central.
Eșalonarea simplificată la plată se acordă pentru toate obligațiile fiscale înscrise în certificatul de atestare fiscală, inclusiv pentru cele preluate de către organele fiscale de la alte organe fiscale (de exemplu, amenzi, de orice fel). Nu se acordă însă pentru obligații fiscale care au făcut obiectul unei eșalonări anterioare care și-a pierdut valabilitatea.
Sumele pentru care se aplică eșalonarea simplificată
Eșalonarea simplificată se acordă pentru sume totale mai mari de:
- 500 lei, în cazul persoanelor fizice;
- 2,000 lei, în cazul asocierilor fără personalitate juridică;
- 5,000 lei, în cazul persoanelor juridice.
Condiții ce trebuie îndeplinite pentru eșalonarea simplificată
Pentru a beneficia de eșalonarea simplificată la plată, debitorul va trebui să îndeplinească, cumulativ, următoarele condiții:
- să depună o cerere la organul fiscal, la care debitorul poate anexa graficul de eșalonare, cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;
- să nu se afle în procedura falimentului;
- să nu se afle în dizolvare;
- să nu înregistreze obligații fiscale restante cu o vechime mai mare de 12 luni anterior datei depunerii cererii și nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
- să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară.
Mai mult, în ceea ce privește regulile mecanismului de eșalonare simplificată la plată, debitorul trebuie ca, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, să aibă depuse toate declarațiile fiscale.
Procedura de eșalonare simplificată
După primirea cererii, ANAF eliberează certificatul de atestare fiscală și soluționează cererea în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, prin decizie de eșalonare la plată ori decizie de respingere, după caz.
Cuantumul și termenele de plată a ratelor de eșalonare se stabilesc prin grafice de eșalonare, iar la cererea debitorului, organul fiscal poate aproba și plata diferențiată a ratelor.
Pe perioada de valabilitate a eșalonării, decizia de eșalonare la plată poate fi modificată, de cel mult două ori, la cererea debitorului, prin includerea altor obligații fiscale.
În egală măsură, debitorul are posibilitatea de a renunța la eșalonarea la plată pe perioada de valabilitate a acesteia, prin depunerea unei cereri de renunțare la eșalonare, caz în care trebuie să achite obligațiile fiscale rămase din eșalonare până la data la care intervine pierderea valabilității eșalonării la plată.
Nu este nevoie de garanții, dar se percepe o dobândă
Eșalonarea simplificată nu necesită garanții, însă contribuabilii care optează pentru această măsură trebuie să achite o dobândă la stat, de 0,01% pentru fiecare zi de întârziere. Aceste două aspecte fac ca eșalonarea simplificată să devină o măsură mult mai accesibilă comparativ cu eșalonarea clasică prevăzută în Codul de procedură fiscală.
Formularul D7, cerere de acordare a eșalonării la plată, în formă simplificată, publicat de ANAF, poate fi descărcat aici.