
Actualizare: Mai multe detalii legate de mecanismul de eșalonare simplificată a datoriilor ANAF, în vigoare din data de 01 octombrie 2021, se regăsesc în articolul Eșalonarea simplificată a datoriilor restante ANAF devine o măsură permanentă.
Mecanismul de eșalonare simplificată a datoriilor ANAF, acumulate de către contribuabili, persoane fizice și juridice, de la începutul pandemiei de Covid-19 până în prezent, a fost prelungit până la data de 30 septembrie 2021.

Eșalonarea simplificată a datoriilor ANAF, fără garanții, introdusă prin OUG nr. 181/2020, ca măsură temporară de sprijin a mediului de afaceri pe timpul pandemiei de Covid-19, a fost accesibilă inițial până la 15 decembrie 2020 și prelungită ulterior până la 31 martie 2021.
Evoluția pandemiei și dificultățile financiare cu care se confruntă majoritatea companiilor în prezent, au determinat prelungirea aplicabilității măsurii până la 30 septembrie 2021.
Cine poate accesa eșalonarea simplificată a datoriilor ANAF?
Măsura de eșalonare simplificată este disponibilă atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice, care au acumulat datorii restante de la începutul pandemiei de Covid-19.
Suma minimă a datoriilor pentru care poate fi accesată eșalonarea simplificată este de 500 lei în cazul persoanelor fizice și 5.000 lei în cazul persoanelor juridice.
Eșalonarea simplificată, accesibilă și dacă există datorii restante anterioare pandemiei de Covid-19, sub rezerva achitării acestora până la depunerea cererii de eșalonare.
Nu este nevoie de garanții, dar se plătește o dobândă
Companiile și persoanele fizice care optează pentru eșalonarea simplificată a datoriilor restante ANAF acumulate de la începutul pandemiei Covid-19 nu trebuie să constituie garanții. Totuși, acestea vor achita o dobândă la stat de 0,01% pentru fiecare zi de întârziere.
Perioada de eșalonare simplificată a datoriilor ANAF, maximum 12 luni
Eșalonarea poate fi solicitată pe o perioadă de maximum 12 luni.
Contribuabilul poate opta pentru rate egale sau pentru plata diferențiată a ratelor. Condiția este, ca pentru prima jumătate din perioada de eșalonare, ratele să nu fie mai mici de 5% din suma totală ce face obiectul eșalonării.
Executarea silită, suspendată în timpul eșalonării simplificate
Pentru datoriile ce fac obiectul deciziei de eșalonare, executarea silită, nu va fi începută. În cazul în care, este începută deja, va fi suspendată la data comunicării deciziei de eșalonare.
Ce trebuie făcut pentru a nu se pierde facilitatea?
Măsura de eșalonare simplificată prevede câteva condiții pentru cei care o accesează. În cazul în care acestea nu sunt respectate, facilitatea se va pierde și va începe procedura de executarea silită. Printre condițiile de îndeplinit se numără: declararea și plata obligațiilor fiscale curente și plata la timp a ratelor din graficul de eșalonare.
Eșalonarea simplificată a datoriilor ANAF, prin lipsa garanțiilor și procedura relativ simplă de accesare, este o măsură ușor accesibilă, atât companiilor, cât și persoanelor fizice.
Alegerea eșalonării simplificate ca alternativă de plată a datoriilor restante ANAF, trebuie să țină însă cont de situația specifică fiecărui contribuabil.
Analiza trebuie să aibă în vedere și celelalte alternative de plată a datoriilor restante ANAF, ce pot fi accesate în 2021: eșalonarea clasică, măsură cu caracter permanent, respectiv amnistia fiscală și restructurarea financiară, măsuri temporare a căror aplicabilitatea a fost de asemenea prelungită prin OUG nr.19/2021.