Conectarea caselor de marcat cu jurnal electronic la sistemul de monitorizare ANAF a devenit operațională din 31 martie 2021 pentru toate categoriile de agenți economici. Operațiunea este programată să se finalizeze până la finalul lunii noiembrie 2021.
Calendarul conectării caselor de marcat la sistemul informatic ANAF
Ordinul ANAF nr.435/2021, stabilește calendarul conform căruia se va realiza conectarea caselor de marcat la sistemul de monitorizare al MF-ANAF, în funcție de dimensiunea contribuabililor:
- Contribuabilii mari– între 31 martie și 30 iunie 2021;
- Contribuabilii mici și mijlocii– între 31 martie și 30 noiembrie 2021.
În cazul caselor de marcat achiziționate ulterior datei de 30 iunie 2021, respectiv 30 noiembrie 2021, în funcție de categoria din care face parte operatorul economic, conectarea caselor de marcat la sistemul de monitorizare ANAF se va face în ziua instalării lor.
Toți agenții economici se pot conecta la sistemul de monitorizare ANAF începând cu 31 martie 2021.
Cum se realizează conectarea caselor de marcat la sistemul informatic ANAF?
Conform ghidului pus la dispoziție de către ANAF, conectarea se va face pentru toate modelele de aparate de marcat instalate în zone unde acestea pot fi conectate la internet.
Pentru realizarea operațiunii de conectare, operatorii economici trebuie să se adreseze distribuitorilor autorizați/unităților de service acreditate cu care au încheiate contracte de service.
Ulterior trecerii caselor de marcat în profilul online și implicit conectării acestora la sistemul informatic ANAF, mesajele cu eventualele disfuncționalități apărute la conectare, vor putea fi verificate de către agenții economici, exclusiv prin intermediul Spațiului Privat Virtual.
În situația în care un operator economic este obligat să utilizeze casa de marcat fiscală, dar se află într-o zonă unde nu există acces la rețelele de comunicații electronice, operatorul economic are obligația să transmită către ANAF o declarație pe proprie răspundere (F4110) cum că va utiliza casa de marcat în modul offline, potrivit aceluiași calendar de mai-sus.
Cum se va face transmiterea datelor către ANAF?
- Datele înregistrate de casele de marcat până la momentul realizării conectării, se vor transmite la fel ca și până în prezent, prin depunerea lunară la ANAF a declarației A4200 până la data de 20 a lunii următoare celei de raportare.
- Datele înregistrate de casele de marcat după momentul conectării acestora la sistemul informatic ANAF, se vor transmite automat de către casa de marcat după generarea raportului Z de închidere zilnică, iar declarația A4200 nu va mai fi necesară.
Ce sancțiuni se vor aplica pentru nerespectarea obligațiilor?
Agenții economici care nu sunt dotați cu aparate de marcat electronice fiscale și nu se conformează obligațiilor, riscă o amendă de la 8.000 la 10.000 de lei.