Contribuabilii, persoane fizice și juridice, care au acumulat datorii bugetare ulterior datei de 16 martie 2020, dată la care a fost instituită starea de urgență pe teritoriul României mai pot depune până mâine, 15 decembrie 2020, cererile pentru a accesa eșalonarea simplificată a datoriilor ANAF, fără garanții.
Cui se adresează eșalonarea simplificată a datoriilor ANAF?
- Contribuabililor persoane fizice sau juridice care nu au înregistrat datorii restante la data 16 martie 2020. În cazul în care, la data stării de urgență se înregistrează datorii restante, acestea trebuie achitate până la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
- Suma minimă pentru care poate fi solicitată eșalonarea simplificată este de 500 lei în cazul persoanelor fizice și 5.000 lei în cazul persoanelor juridice;
- Contribuabilii trebuie să aibă depuse toate declarațiile conform vectorului fiscal;
- Să nu fie în procedura falimentului, dizolvare sau să se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența.
Eșalonarea simplificată, o alternativă de eșalonare a datoriilor ANAF acumulate pe timpul pandemiei.
Care sunt obligațiile bugetare ce pot face obiectul eșalonării simplificate?
- Impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidat, atât debite cât și obligații fiscale accesorii;
- Amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;
- Creanțe bugetare datorate altor organe ale statului sau alte titluri executorii ale statului trimise spre recuperare către organul fiscal;
- Prejudicii, cheltuieli judiciare, amenzi judiciare/penale.
Cum se derulează procedura de eșalonare simplificată?
- Contribuabilii pot depune la registratura organului fiscal, prin poștă sau prin Spațiul privat virtual, cererea prin care solicită eșalonarea datoriilor ANAF însoțită de graficul de eșalonare;
Eșalonarea simplificată se poate acorda pe o perioadă de maxim 12 luni.
Contribuabilul poate solicita eșalonarea simplificată și pe o perioadă mai mică de 12 luni.
Este permisă și plata diferențiată a ratelor. Condiția este ca pentru prima jumătate din perioada de eșalonare, ratele să nu fie mai mici de 5% din suma totală eșalonată. Diferența se va împărți în mod egal pe perioada rămasă.
- În termen de 5 zile lucrătoare de la depunerea cererii, organul fiscal aprobă/respinge cererea de eșalonare simplificată. Ulterior, eliberează certificatul de atestare fiscală cu suma obligațiilor fiscale.
Ce se întâmplă în cazul în care nu se achită ratele conform graficului de eșalonare a datoriilor ANAF aprobat?
- Principala condiție de menținere a eșalonării datoriilor ANAF este declararea și achitarea la zi a obligațiilor fiscale curente, respectiv plata ratelor lunare conform graficului de eșalonare;
- În cazul în care obligațiile fiscale curente nu se achită la scadență, organul fiscal acordă o perioada de grație de 30 zile pentru păstrarea eșalonării simplificate. Același lucru este valabil și în cazul neachitării ratelor ajunse la scadență;
- Pe durata perioadei de grație, se percep dobânzi de întârziere in procent de 0,01% pe zi, respectiv penalități de întârziere în procent de 5% din suma întârziată la plată;
- Perioada de grație se acordă de maxim 2 ori pe durata eșalonării simplificate, după care se pierde valabilitatea eșalonării datoriilor ANAF.
Baza legală: Ordonanța de urgență nr. 181/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum si pentru prorogarea unor termene.