Începând cu data de 19 iulie 2021, modelul-cadru al Contractului individual de muncă a fost modificat, în sensul introducerii unei noi obligații pentru angajatori, respectiv aceea de informare a salariaților cu privire la aderarea la un fond de pensii administrat privat (Pilonul II).
Contractul individual de muncă este documentul care se încheie, la angajare, între angajator şi salariat și care trebuie să conțină, în mod obligatoriu, toate elementele prevăzute în modelul-cadru, stabilit de Ordinul Ministerului Muncii 64/2003.
Noul act normativ, Ordinul Ministerului Muncii nr.585/2021, publicat în data de 19 iulie 2021 în Monitorul Oficial, aduce două modificări modelului-cadru al Contractului individual de muncă.
Informarea salariaților cu privire la obligația de a adera la un fond de pensii administrat privat (Pilonul II)
Potrivit actului normativ, obligația angajatorului de informare a salariatului intervine doar în cazul salariaților prevăzuți la art.30 din Legea nr.411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, respectiv:
- sunt persoane în vârstă de până la 35 de ani, care desfășoară activități pe bază de contract individual de muncă și contribuie la sistemul public de pensii și care trebuie să adere la un fond de pensii administrat privat;
- sunt persoane în vârstă de până la 45 de ani, care sunt deja asigurate și contribuie la sistemul public de pensii și care pot adera opțional la un fond de pensii administrat privat.
Această obligație nu se aplică salariaților care desfășoară activități în sectorul construcțiilor și care în perioada 01 ianuarie 2019-31 decembrie 2028, beneficiază de facilități fiscale, fiind exceptate de la această obligație.
Astfel, Contractele individuale de muncă, deja în vigoare, vor trebui actualizate corespunzător prin acte adiționale doar în situația în care sunt îndeplinite condițiile de mai-sus.
Cum se poate realiza informarea salariaților de către angajator?
Actul normativ nu precizează modalitatea concretă de informare de către angajator a salariatului. Însă în opinia noastră, angajatorul își poate îndeplini această obligație prin transmiterea unui document de informare către salariații care îndeplinesc condițiile mai-sus amintite care să conțină elementele esențiale prevăzute de Legea nr.411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, respectiv:
- toți salariații cu vârsta de până la 35 de ani sunt obligați, ca în termen de 4 luni de la intrarea în piața muncii, să își aleagă unul dintre cele 7 fonduri de pensii private obligatorii (Pilonul II) din România. Lista fondurilor private se regăsește pe site-ul Autorității de Supaveghere Financiară din România (ASF) la link-ul următor: www.asfromania.ro;
- de asemenea, toți salariații cu vârstă între 35 și 45 de ani, își pot alege un fond de pensii private, fără a fi însă obligați în acest sens;
- pilonul II, nu implică costuri suplimentare pentru angajat, respectiv din contribuția socială (CAS) de 25% din salariul brut, pe care angajatorul o reține și virează la bugetul statului, un procent de 3.75% sunt virați automat în contul salariatului aferent Pilonului II;
- dacă o persoană, nu își alege singur fondul de pensii privat în intervalul de 4 luni, Casa Națională de Pensii Publice, va repartiza persoana aleatoriu la unul din cele 7 fonduri de pensii private;
- salariații care nu se află la primul loc de muncă, nu trebuie să își aleagă fondul de pensii privat, aceștia fiind deja integrați în Pilonul II;
- salariații care nu cunosc la ce fond de pensie contribuie, pot verifica acest aspect pe site-ul www.proprietaridepensie.ro; de asemenea, la acest link, se pot obține informații legate de noutăți, beneficii, drepturi sau obligații pe care le are un participant la Pilonull II de pensii private.
Includerea în Contractul individual de muncă a descrierii postului
Totodată, potrivit noului act normativ, atribuțiile postului sunt prevăzute în fișa postului, anexă la Contractul individual de muncă, cu excepția microîntreprinderilor cu până la 9 salariați, pentru care obligația de întocmire a fișelor de post și a regulamentului intern, a fost eliminată, prin modificările recente aduse Codului Muncii în scopul flexibilizării și debirocratizării relațiilor de muncă.
Astfel, angajatorilor din categoria microîntreprinderilor care au ales să elimine fișele de post, le revine acum obligația de a modifica contractele individuale de muncă în vigoare și de a introduce în cuprinsul acestora o scurtă caracterizare/descriere a sarcinilor ce trebuie îndeplinite de către salariat.
Noul model-cadru al Contractului individual de muncă, poate fi descărcat aici.
Modelul de scrisoare de informare angajați sub 45 ani cu privire la Pilonul II de pensii pus la dispoziție de către Asociația pentru Pensiile Private din România (APAPR) poate fi descărcat aici.