Care sunt principalii factori de reușită în afaceri?
Răspunsul este unul singur: tu însuți, cu personalitatea ta complexă, definită de aptitudini, vise și deziderate. Tu ești singurul care poți face ca afacerea să meargă.
Chiar dacă există în oraș o sută de pizzerii, poți fi capabil să deschizi una nouă, care să se bucure de succes, dacă oferi un produs de calitate, știi cum să-l vinzi pentru a avea profit și ești gata să faci orice pentru a-ți mulțumi clienții. Pe de altă parte, este posibil să ai un nou produs minunat, într-un domeniu fără concurență, dar dacă nu ai cunoștințele și inițiativa necesare, este posibil ca acesta să nu apară niciodată pe piață.
În continuare, vă prezentăm principalii factori care țin de abilitățile și comportamentul antreprenorului și care influențează afacerea în mod decisiv:
1. Gradul de motivare
Dacă câștigul financiar este singurul motiv care te-a determinat să renunţi la job-ul actual şi să începi o afacere, fără a ințelege și a lua în calcul toate aspectele pe care le presupune o afacere, vei renunța foarte ușor la planurile mărețe pe care ți le-ai făcut.
Rezultatele și bunăstarea financiară nu vor apărea ușor și repede. Pe drumul antreprenorial se vor ivi multe obstacole pe care va trebui să le depășești, să fii creativ, perseverent și încrezător în găsirea de soluții.
Din acest motiv, atunci când te hotărăști să devii antreprenor trebuie să ai o motivație puternică, care să te ajute să lupți pentru a depăși greutățile și să îți mențină moralul.
Dacă pe lângă această dorință de câștiguri financiare, mai adaugi și motivații precum: perspectiva de a pune în practică ideile personale, viziunea, posibilitatea de a-ți folosi creativitatea și imaginația, apoi, perspectiva libertății în privința alegerii strategiei, efectuarea planificării și organizării activității afacerii în funcție de priceperea și intuiția ta, atunci vei avea toate șansele să ai succes.
2. Abilitățile de comunicare
Abilitățile de comunicare sunt esențiale pentru un antreprenor, aș zice că sunt pe locul doi ca importanță, după motivație. La prima vedere, o afacere poate părea o activitate tehnică în care se produc bunuri sau servicii și ulterior acestea se vând consumatorilor pentru acoperirea unor nevoi. Da, afacerea este și o activitate tehnică necesară, altfel nu am putea avea obiectul muncii, însă lucrurile sunt mai complexe de atât.
Afacerea este în primul rând, o activitate socială care antrenează oameni, resurse materiale și financiare. Oamenii și relațiile dintre aceștia sunt factorul esențial într-o afacere. Antreprenorul trebuie să antreneze oamenii, să-i motiveze, să-i convingă, să creeze relații de colaborare, fie că sunt angajați, furnizori, clienți, bănci sau instituții ale statului. Compania are relații cu toți aceștia, interacționează cu reprezentanții acestor entități sau cu proprii angajați. Fără abilități de comunicare, este foarte greu să reușești în afaceri, aproape imposibil.
3. A fi cu picioarele pe pământ
De multe ori când începem un lucru suntem foarte entuziasmați, avem vise, planuri mărețe și ignorăm realități care ne afectează negativ planurile. De multe ori refuzăm a le lua în calcul, acceptăm doar ceea ce nu contrazice planul din mintea noastră. Însă, dacă nu suntem realiști și nu reușim să ieșim din starea de visare, rezultatele ne vor aduce cu picioarele pe pământ.
Trebuie să înțelegem, că o afacere, mai ales dacă este și una inovativă, presupune decizii dificile cu privire la ajustarea planului inițial sau chiar renunțarea la acesta și regândirea din temelii a afacerii.
4. Cât de mult îți place să-ți organizezi și să-ți conduci afacerea
Dacă dorești să deschizi un service auto trebuie să nu te deranjeze faptul că vei avea în permanență mâinile murdare de ulei și nici că va trebui să explici fiecărui client de ce nota de plată este atât de mare. Dacă dorești să vinzi hot-dogs, va trebui să îți placă mirosul acestora.
Ideea este că dacă un anume aspect al muncii tale îți este dezagreabil, sigur vei avea tendința să te eschivezi de la îndeplinirea lui, iar afacerea va avea de suferit.
5. Flexibilitatea
Nimeni nu poate spune cu siguranță care este momentul optim pentru a menține direcția și când trebuie să te lași în voia curentului. Uneori, chiar și o modificare infimă poate transforma un eșec într-un triumf. Metoda japoneză Lean este o soluție excelentă pentru a fi aplicată în cazul start-up-urilor.
6. Canalizarea eforturilor
Această lecție trebuie învățată, mai devreme sau mai târziu, de orice întreprinzător, mai ales de către cei aflați în faza de început a unei afaceri: orice interese secundare trebuie lăsate de-o parte, iar energia și atenția trebuie focalizate asupra lucrurilor importante.
Este nevoie de stabilirea acestor lucruri importante și prioritatea acestora, apoi urmărirea și realizarea lor cu perseverență și disciplină.
7. Capacitatea de a face ceea ce trebuie
Ca antreprenor trebuie să execuți o mulțime de sarcini, mai ales când ești la început și nu-ți permiți angajarea unor persoane care să aibă aceste atribuții. Unele pot fi ușoare, pe altele trebuie să le înveți și oricât de grele sau neplăcute ar fi, trebuie să le faci.
Maria și Nicoleta erau prietene și aveau în comun profesia de consultanță în fonduri europene. Au considerat că e momentul să-și deschidă propria companie și să ofere consultanță antreprenorilor care au nevoie de finanțare. Și-au închiriat un spațiu într-o zonă centrală a orașului, l-au amenajat cu gust și au angajat o agenție de marketing să le creeze un site de prezentare. Dar, ca în orice început, clienții nu apar imediat, trebuie să faci eforturi pentru a-i câștiga.
Din păcate, au descoperit că amândouă aveau groază de vânzarea în sine, îndemnându-se una pe alta să contacteze clienții. Anvergura afacerii nu le permitea angajarea unei persoane care să se ocupe de vânzare, și fiecăreia îi era frică să plece în înspăimântătoarea lume exterioară pentru a găsi clienți. Astfel, o afacere ingenioasă și perfect aplicabilă a încetat chiar înainte de a începe.
Începutul unei afaceri implică și o serie de lucruri neplăcute, dar care trebuie făcute de cineva. De cine? Chiar de tine!
8. Suportul familiei
Cu câțiva ani în urmă, Mihai investise prost o parte din economiile familiei, ca urmare, atunci când el s-a gândit să realizeze un site de tip marketplace pentru producătorii locali pentru a-și putea vinde online produsele, soția sa nu a fost de acord să riște tot ceea ce aveau în crearea și lansarea acesteia pe piață. Ea (soția), era reticentă în privința succesului și i-a spus că il va părăsi în cazul unui nou eșec financiar. Mihai s-a văzut pus în situația de a alege între familie și afacere și nu a vrut să-și riște căsnicia.
După un timp, planurile sale au ajuns accidental la o companie care le-a pus în practică, lansând produsul pe piață sub propriul nume. Succesul a fost notabil. Este imposibil de ghicit dacă Mihai ar fi reușit să-și pună în practică invenția, dar șansa i-a lipsit cu desăvârșire.
Estimează în ce măsură te bucuri de sprijinul familiei, prietenilor și eventualilor investitori. Încearcă să le explici care sunt obiectivele urmărite și riscurile pe care ți le asumi. Dacă aceștia nu te sprijină sau chiar îți pun bețe în roate, îți va fi extrem de greu să îți concentrezi resursele, energia și să îți menții entuziasmul pentru atingerea obiectivului propus.
9. Initiațiva personală
Această abilitate este cea care face diferența dintre un angajat și antreprenor. Majoritatea angajaților nu au inițiative, așteaptă să li se spună ce au de făcut sau este precizat clar în fișa postului. În schimb, spiritul de inițiativă este cel care transformă o persoană într-un antreprenor.
Ioana era tânără absolventă de studii superioare și avea o slujbă cu jumătate de normă la o companie de construcții. Treaba sa consta în obținerea avizelor, autorizațiilor, caietelor de sarcini etc. Pentru obținerea unui singur aviz putea pierde și două-trei ore la Departamentul pentru disciplină în construcții, de exemplu. Ioana era disperată când se gândea la tot acest timp irosit, așa că a încercat să găsească o soluție. Și astfel i-a venit ideea a-și înființa o companie pentru a lucra pentru mai multe firme de construcții în același timp.
Ca urmare, deoarece timpul pe care îl petrecea la fiecare instituție care elibera avize era același, ea a început să facă treaba pentru câțiva constructori în același timp, taxându-i la un tarif proporțional cu numărul avizelor obținute.
De fapt, în loc să o plătească pentru două-trei ore, fiecare client plătea doar pentru o jumătate de oră din timpul Ioanei, realizând economii.
Când îți pui în practică propria idee de afaceri, îți trebuie multă inițiativă. Tu vei fi cel care va trebui să identifice problemele și să găsească soluțiile. Nu va fi nimeni care să te ghideze și să îți spună ce ai de făcut. Inițiativa este una dintre calitățile esențiale pentru demararea și conducerea unei afaceri de succes.
10. Impresia pe care o creezi celorlalți
Impresia pe care o creezi este adesea crucială pentru succesul sau eșecul unei afaceri. Evident, accidentele pot apărea chiar și în cazul celei mai organizate persoane. Dar întâlnirile cu clienții sunt oportunități majore, care trebuie tratate cu maximă seriozitate și atenție.
Gândește-te cum te prezinți tu însuți într-o astfel de situație: Ești punctual? Pregătești cu atenție fiecare detaliu? Știi exact ceea ce trebuie să spui? Ai încredere pe deplin în calitățile produsului?
Toate acestea sunt elemente-cheie în crearea impresiei corecte asupra celorlalți, fie că este vorba de clienți, furnizori sau investitori.
Autor: Ec. Ioan Sîrbu
Trainer și antreprenor