Partea I
„Un antreprenor este o persoană care dorește și poate să convertească o idee nouă sau o investiție într-o afacere de succes”, definea Joseph Schumpeter, economistul austriac, antreprenoriatul.
„Un antreprenor este cineva care organizează o întreprindere sau o afacere și își asumă riscul pentru aceasta”.
Acestea sunt doar două definiții ale antreprenorului, definiții care încearcă să evidențieze calitățile și abilitățile necesare pentru a avea succes. Sigur, existența acestora nu garantează succesul, dar probabilitatea ca un astfel de antreprenor să-l poată obține este foarte mare.
Pe lângă calitățile și abilitățile necesare, un antreprenor are nevoie de cunoștințe în mai multe domenii de activitate. Chiar dacă ai calitățile necesare, lipsa unor cunoștințe „tehnice” ar putea să-ți afecteze afacerea sau chiar să te îndrepte spre faliment. De-a lungul anilor am văzut nenumărați antreprenori care au falimentat din cauza lipsei unor cunoștințe „tehnice” minime sau a ignorării lor.
Un antreprenor de succes este preocupat de acumularea de cunoștințe și abilități și face eforturi de autodezvoltare în mod constant și permanent.
Şi acum, să descoperim câteva din cunoștințele „tehnice” pe care orice antreprenor ar trebui să și le însușească:
- Management strategic;
- Managementul firmei;
- Noțiuni de bază de contabilitate;
- Management financiar;
- Cunoștințe tehnice despre procesul de producție și cunoașterea produselor și serviciilor;
- Comunicare și organizare;
- Marketing ( noțiuni fundamentale, strategii și tactici de marketing, piață, concurență);
- Vânzări;
- Noțiuni minime de fiscalitate;
- Finanțări și instrumente de plată;
- Cunoștințe juridice de bază (relații comerciale, contracte);
- Managementul resurselor umane (recrutare, selecție, pregătire, motivație și stimulare, contracte și beneficii salariale);
- Cunoștințe IT.
Da, sunt multe cunoștințe pe care ar trebui să le dețină un antreprenor de succes.
Când ești la început, în fază de start-up, există foarte multe activități în care trebuie să te implici personal. Pe măsură însă ce business-ul evoluează și se dezvoltă, multe dintre aceste activități se deleagă către persoane specializate. Când dimensiunea afacerii și complexitatea multor sarcini este mai mare, activitățile trebuie efectuate la un nivel de competență ridicat, ceea ce presupune angajarea unor specialiști.
Dar în fază de start-up, când bugetul nu-ți permite să angajezi persoane specializate, trebuie să te ocupi tu ca antreprenor, să colaborezi cu prestatori externi.
Management strategic
Primul care a subliniat importanța deosebită a strategiei pentru activitatea unei companii a fost Peter Drucker. În 1954, acesta aprecia că strategia unei organizații răspunde la două întrebări: “În ce constă afacerea?” și “Care ar trebui să fie obiectul de activitate al organizației?”
„Strategia este determinarea scopurilor și obiectivelor organizației pe termen lung, adoptarea politicilor, a mijloacelor de acțiune și alocarea resurselor pentru atingerea acestor scopuri.”(Chandler, 1989)
Această definiție indică, practic, problemele majore la care trebuie să răspundă procesul strategic:
- Încotro se îndreaptă afacerea?
- Prin ce parametrii se pot exprima scopurile organizației?
- Ce politici particulare sunt necesare pentru atingerea scopurilor?
- Ce mijloace umane și financiare vor trebui angajate?
Abordarea strategică constă în utilizarea resurselor pentru atingerea unor scopuri prin construirea de planuri și punerea lor în practică, încercând să contracareze imaginea unui proces decizional haotic la nivel organizațional.
Managementul strategic este important datorită accentului pe care îl pune pe stabilirea scopurilor, pe identificarea punctelor forte și a celor slabe, pe importanța oportunităților și amenințărilor externe, din perspectiva organizării și folosirii optime a resurselor pentru atingerea obiectivelor stabilite.
Prin management strategic, conducerea organizației determină evoluția pe termen lung și performanțele pe care trebuie să le atingă, asigură formularea unui plan riguros, aplicarea, evaluarea și ajustarea continuă a strategiei stabilite.
Cei mai mulți antreprenori au o idee de afacere despre cum ar putea produce sau furniza un serviciu, își fac niște calcule privind vânzările și profitul, caută un spațiu unde ar putea să-și desfășoare activitatea și se gândesc să pornească la drum. O altă categorie de antreprenori îl reprezintă specialiștii care cunosc o meserie și sunt capabili să producă un produs sau să furnizeze un serviciu, dar nu au cunoștințe despre ce înseamnă să faci o afacere.
În nici unul din aceste cazuri antreprenorii nu concep o strategie. De ce? Din simplul motiv că nici nu știu că ar trebui să facă acest lucru și cu atât mai puțin știu în ce constă strategia și utilitatea acesteia. Acesta este unul din motivele importante din cauza căruia 4% din companii nu mai funcționează după primii 4 ani de activitate de la înființare.
Lipsa unei strategii în afaceri poate fi comparată cu construirea unei case fără proiect. Cam ai idee cum faci casa, că doar ești zidar, dar nu stabilești, nici structura, nici câte camere și nici destinația acestora. Ca urmare, dacă nu știi unde vrei să ajungi, nu stabilești mijloacele de acțiune și resursele necesare, cum crezi că atingi un obiectiv pe care nici nu l-ai stabilit?
Sigur, o strategie se stabilește cu știință și efort, trebuie să te documentezi, să cercetezi și apoi să planifici. O dată ce ai stabilit strategia, nu înseamnă că succesul este asigurat, trebuie să evaluezi, să înveți să ajustezi strategia, să perseverezi, până ce găsești formula care funcționează. E posibil, nici să nu o găsești și atunci ar trebui să renunți la acea afacere și să încerci alta!
Recomandarea noastră este ca toți antreprenorii să efectueze o formare în management strategic, este o investiție care își merită banii și vor salva multe afaceri.
Ec. Ioan Sîrbu, Consultant și trainer