
Microîntreprinderile și firmele mici și mijlocii (IMM-uri) afectate de pandemia Covid-19 vor putea obține granturi pentru investiții, în valoare de 50.000-200.000 de euro, respectiv 50.000-500.000 de euro prin două măsuri de ajutoare, prevăzute în cadrul Acțiunii 4.1.1- POC (fosta măsură 3), conform Ordonanței de urgență nr.82/2022 și Ghidului solicitantului publicat în dezbatere publică.

Obiectivul programului
Obiectivul programului „Investiții în activități productive” 2022, îl reprezintă susținerea IMM-urilor afectate de pandemia de Covid-19, prin acordarea de granturi din fonduri externe nerambursabile pentru realizarea de investiții, în domeniul curent de activitate sau într-un domeniu diferit de activitate, necesare capacităților de producție/prestare servicii și pentru realizarea de investiții în retehnologizare.
Durata programului
Data estimată de lansare: 16 august 2022;
Perioada: Apelul de proiecte va fi deschis timp de 7 zile calendaristice;
Depunerea cererilor de finanțare: Cererile de finanțare se vor depune în portalul de granturi IMM Recover, urmând ca ulterior, proiectele selectate la finanțare să fie transferate de către beneficiari în termen de 10 zile în aplicația electronică MySMIS-2014;
Semnarea contractelor: Firmele care vor fi selectate vor semna contractele de finanțare în perioada 1 septembrie – 31 octombrie 2022;
Durata de implementare a proiectelor: nu va depăși 31 decembrie 2023.
Ajutorul financiar nerambursabil
Programul se adresează microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și întreprinderilor mijlocii (IMM-uri) și prevede două tipuri de ajutoare:
1. Ajutor de minimis de 50.000-200.000 euro pentru investiții necesare capacităților de prestare de servicii
Buget schema de ajutor de minimis: 59.690.099 euro;
Valoarea ajutorului nerambursabil: între 50.000 și 200.000 de euro, în limita de maximum 5 ori cifra de afaceri realizată în exercițiul financiar 2019;
Cofinanțare proprie: 5% microîntreprinderi, 10% întreprinderile mici, 15% întreprinderile mijlocii;
Beneficiari eligibili: microîntreprinderile și firmele mici și mijlocii (IMM) care își desfășoară activitatea pe întreg teritoriul României conform codurilor CAEN din clasele:
- clasa P — Învățământ;
- clasa Q — Sănătate și asistență socială;
- clasa S — Alte activități de servicii.
Codul CAEN pentru care se solicită finanțare trebuie să fie autorizat la 31 decembrie 2019.
2. Ajutor de stat de 50.000-500.000 euro pentru investiții în retehnologizare
Buget schema de ajutor de stat: 358.140.596 euro;
Valoarea ajutorului nerambursabil: între 50.000 și 500.000 de euro, în limita de maximum 5 ori cifra de afaceri realizată în exercițiul financiar 2019;
Cofinanțare proprie: minimum 25% și minimum 75%, în funcție de regiunea de dezvoltare în care se face investiția și de dimensiunea firmei;
Beneficiarii eligibili: microîntreprinderile și firmele mici și mijlocii (IMM) care își desfășoară activitatea pe întreg teritoriul României conform codurilor CAEN din clasele:
- Clasa C– Industria Prelucrătoare (fără codurile 11 fabricare băuturi, 12 fabricare tutun și 254 fabricarea armamentului și muniției);
- Clasa F – Construcții;
- Clasa G – Comerț cu ridicata și cu amănuntul; Repararea autovehiculelor și motocicletelor;
- Clasa H – Transport și depozitare;
- Clasa I – Hoteluri și restaurante.
Codul CAEN pentru care se solicită finanțare trebuie să fie autorizat la 31 decembrie 2019.
Tipuri de activități eligibile
- modernizarea/echiparea/racordul la utilități publice/eficiență energetică a infrastructurilor de tip clădiri specifice aferente capacităților de producție/servicii existente, precum și pentru alte categorii de cheltuieli aferente infrastructurilor specifice de producție/servicii pentru care nu este necesară obținerea de autorizații de construire în conformitate cu legislația specifică în vigoare;
- dotarea cu echipamente, utilaje specifice, mobilier specific, dotări IT, inclusiv pentru eficiență energetică necesare activității de producție și servicii, precum și alte achiziții de bunuri de această natură care sunt necesare capacităților de producție/servicii existente.
Condiții de eligibilitate
Beneficiarii ajutoarelor de minimis/ajutoarelor de stat trebuie să îndeplinească următoarele condiții de eligibilitate cumulative:
- au înregistrat profit operațional din activitatea operațională, respectiv din activitatea de exploatare în exercițiul financiar 2019;
- sunt înființați până la data de 31 decembrie 2018, inclusiv;
- se angajează să asigure sustenabilitatea proiectului, respectiv să asigure desfășurarea activității operaționale/curente pentru o perioadă de minimum 3 ani după expirarea duratei de implementare a proiectului;
- nu sunt considerați întreprindere în dificultate în anul 2019;
- nu au mai beneficiat de sprijin financiar din fonduri publice, inclusiv fonduri europene, în ultimii 5 ani pentru aceleași categorii de activități sau nu derulează proiecte finanțate în prezent, parțial sau în totalitate, din alte surse publice, pentru aceleași activități;
- se angajează să prezinte dovezi privind rezonabilitatea costurilor pentru investițiile pentru care se solicită ajutor de stat;
- minimum 20% din valoarea proiectului reprezintă investiții care atestă caracterul verde (solicitanții trebuie să depună în acest sens împreună cu cererea de finanțare analiza de mediu, denumită DNSH, care atestă acest lucru).
Cheltuieli eligibile
a) cheltuieli pentru renovarea/modernizarea spațiilor de producție/servicii care fac obiectul cererii de finanțare, inclusiv categorii de cheltuieli cu lucrări exceptate de la autorizare, precum și cheltuieli de sistematizare și amenajare teritorială a terenurilor, cheltuieli cu racordarea la utilități, cheltuieli privind accesibilitatea, dacă aceste categorii de cheltuieli sunt necesare pentru realizarea investiției și sunt incluse în valoarea acesteia;
b) cheltuieli pentru investiția de bază care cuprind dotări precum:
- utilaje, echipamente tehnologice și funcționale cu și fără montaj, inclusiv IT&C, tehnologii software;
- dotări independente — cuprind cheltuielile pentru achiziționarea utilajelor și echipamentelor tehnologice, precum și a celor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv cheltuielile aferente montajului utilajelor tehnologice și al utilajelor incluse în instalațiile funcționale, inclusiv rețelele aferente necesare funcționării acestora;
- cheltuieli cu achiziționarea de echipamente tehnologice, utilaje, instalații de lucru, mobilier, echipamente informatice, birotică, de natura mijloacelor fixe;
- cheltuieli cu achiziționarea de mijloace de transport auto care sunt necesare activității de producție/servicii, transport și distribuție, cu excepția mijloacelor de transport care sunt aferente activității administrative sau care nu sunt în legătură cu obiectul cererii de finanțare;
- cheltuieli cu achiziționarea de instalații/echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, precum și sisteme care utilizează surse regenerabile/alternative de energie pentru eficientizarea activităților pentru care s-a solicitat finanțare;
- cheltuieli pentru proiectare și asistență tehnică — proiectare și inginerie — cuprind cheltuielile pentru elaborarea documentațiilor necesare obținerii acordurilor, avizelor și autorizațiilor aferente obiectivului de investiție;
c) cheltuieli cu transformarea digitală — active necorporale — care cuprind cheltuieli cu achiziționarea de brevete, licențe, mărci comerciale, programe informatice, alte drepturi și active similare. Valoarea eligibilă a activelor necorporale nu poate depăși 20% din valoarea eligibilă a activelor corporale ce fac obiectul proiectului;
d) cheltuieli pentru consultanță în limita a 5.000 de euro pentru elaborarea și implementarea proiectului;
e) cheltuieli cu activitățile obligatorii de publicitate și informare aferente proiectului — sunt eligibile în conformitate cu prevederile contractului de finanțare, în limita a 5.000 de lei fără TVA. Cheltuielile cu activități de marketing și promovare nu sunt eligibile;
f) taxa pe valoarea adăugată nedeductibilă potrivit legislației naționale în domeniul fiscal și nerecuperabilă.
În conformitate cu regulile GDPR, în cadrul întreprinderii trebuie să fie desemnat un responsabil cu protecția datelor cu caracter personal (DPO), care va avea stabilite, prin fișa postului, atribuții în acest sens. Nu sunt eligibile pentru finanțare serviciile GDPR în cadrul prezentului ghid, dar sunt obligatorii pentru implementarea proiectului.
Activitatea de audit final al proiectului nu este eligibilă pentru finanțare, dar este obligatorie pentru implementarea proiectului.
Criterii de selecție la finanțare
Se vor finanța propunerile de proiecte în ordinea depunerii și care au un punctaj total ≥ 70 de puncte.
Criteriile avute în vedere la evaluarea tehnică și financiară și punctajul acordat pentru fiecare criteriu în parte sunt:
a) Scăderea cifrei de afaceri la 31.12.2020 față de 31.12.2019, ca urmare a efectelor pandemiei de Covid-19 – 15 puncte
- ≥30% – 15 puncte;
- 20 ÷ 30% – 10 puncte;
- 10 ÷ 20% – 5 puncte;
- < 10% – 0 puncte.
b) Scăderea ratei profitului operațional aferent exercițiului financiar 2020 în raport cu exercițiul financiar 2019 ca urmare a efectelor pandemiei de Covid-19 – 35 puncte
- ≤ 30% – 35 puncte;
- 30% ÷ 40% – 25 puncte;
- 40% ÷ 50% – 15 puncte;
- 50% ÷ 60% – 10 puncte;
- 60% ÷ 70% – 5 puncte;
- >70% – 0 puncte.
c) Rata rentabilității activității operaționale în exercițiul financiar 2019, înainte de apariția pandemiei de Covid-19 – 30 puncte
- 20% ÷ 30% – 20 puncte;
- 10% ÷ 20% – 10 puncte;
- 5% ÷ 10% – 5 puncte;
- ≤ 5% – 0 puncte.
d) Investiția este realizată pe codul CAEN aferent soldului negativ al balanței comerciale, respectiv importurile sunt mai mari decât exporturile, potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică (INS) / Banca Naţională a României (BNR) – 5 puncte:
- Sold negativ – 5 puncte;
- Sold pozitiv – 0 puncte.
e) Creșterea productivității muncii în anul 3 de sustenabilitate a proiectului – cifra de afaceri împărțită la numărul mediu de angajați (anul de referință este 2020, iar numărul de angajați în anul 3 de sustenabilitate trebuie să fie cel puțin egal cu cel din anul 2020) – 15 puncte:
- ≥15% – 15 puncte;
- ≥10% < 15% – 7 puncte;
- < 10% – 0 puncte.
Criteriu suplimentar:
În situația în care s-a realizat tranzacționarea unor părți sociale înainte cu 90 de zile de la depunere cererii de finanțare, solicitanții vor fi penalizați prin scăderea a 5 puncte din punctajul total realizat.
Proiectele de investiții sunt selectate la finanțare în ordinea descrescătoare a punctajelor și în limita bugetului aprobat. La punctaje egale, departajarea se va face în funcție de rata rentabilității activității operaționale în exercițiul financiar 2019. Rata rentabilității activității operaționale este calculată cu 3 zecimale.