Actualizare 12.08.2022: Ministerul Antreprenoriatului și Turismului a anunțat data lansării programului Femeia Antreprenor 2022:
- data deschidere sesiune: 18 august 2022, ora 10:00
- perioada de înscrieri: 30 de zile lucrătoare
Microîntreprinderile și firmele mici și mijlocii (IMM-urile) deținute majoritar de femei vor putea obține fonduri nerambursabile de maximum 200.000 lei, prin Programul Femeia Antreprenor 2022, conform procedurii de implementare finală publicată în Monitorul Oficial de către Ministerul Antreprenoriatului și Turismului.
Obiectivul programului
Prin programul Femeia Antreprenor 2022 sau ”Programul național multianual pentru dezvoltarea culturii antreprenoriale în rândul femeilor manager din sectorul IMM”, cum este denumit în mod oficial, se urmărește stimularea și sprijinirea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii conduse de către femei, pe întreg teritoriul României, și creșterea performanţelor economice ale acestora bazată pe digitalizare, dezvoltare durabilă, inovare și pregătire antreprenorială.
Durata și bugetul schemei
Programul Femeia Antreprenor are un buget estimat pe perioada 2022-2027 de 1 miliard de lei, din care ar urma să fie finanțate 5.000 de antreprenoare.
Pentru anul 2022, programul Femeia Antreprenor are prevăzut în Legea bugetului de stat un buget în valoare de 157.624.000 lei.
Din acest buget vor fi acordate două tipuri de ajutoare financiare nerambursabile, plafonate în funcție de numărul persoanelor pe care firmele le vor angaja.
Valoarea ajutorului nerambursabil
Pentru aplicanții care își asumă crearea și menținerea unui singur loc de muncă prin intermediul programului:
- finanțarea nerambursabilă este de 100.000 lei/beneficiar, sumă care poate reprezenta maximum 95% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societățile neplătitoare) aferente proiectului;
Pentru aplicanții care își asumă crearea și menținerea a două locuri de muncă prin intermediul programului:
- finanțarea nerambursabilă este de 200.000 lei/beneficiar, sumă care poate reprezenta maximum 95% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societățile neplătitoare) aferente proiectului.
Cofinanțare proprie: minimum 5%.
Beneficiari eligibili
Beneficiarii eligibili sunt societățile (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii) care îndeplinesc următoarele condiții:
- sunt înregistrate conform Legii nr. 31/1990 privind societățile sau în baza Legii nr. 1/2005 privind organizarea și funcționarea cooperației sau în baza Ordonanței de Urgență a Guvernului României nr. 6/2011 pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor de către întreprinzătorii debutanți în afaceri;
- sunt microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii (IMM), conform art.2 și ale art.4 alin.(1) lit.a), b) sau c) din Legea nr. 346/2004;
- au capital social integral privat;
- codul CAEN pentru care se solicită finanțarea este eligibil în cadrul programului și autorizat până la momentul plății cererii de rambursare;
- cel puțin unul dintre asociați să fie femeie și să dețină cel puțin 50% din părțile sociale ale societății cu care aplică;
- nu au datorii la bugetul statului la momentul verificării administrative și de eligibilitate și nu au datorii eșalonate;
- creează cel puțin un loc de muncă cu normă întreagă pe perioadă nedeterminată după intrarea în vigoare a acordului de finanțare și mențin locul de muncă ocupat cel puțin 2 ani de la data plății ajutorului financiar nerambursabil;
- nu au depășit plafonul de minimis de 200.000 euro pe durata a trei exerciții financiare consecutive pentru o întreprindere unică;
- nu pot beneficia de ajutor de minimis în cadrul Programului Femeia Antreprenor 2022, operatorii economici în situația în care acționarii sau asociații au/avut calitatea de asociat sau acționar în altă întreprindere beneficiară de finanțare nerambursabilă în cadrul edițiilor Start-Up Nation, inclusiv ediția 2022, sau în cadrul măsurilor de sprijin acordate în context pandemic: granturi pentru capital de lucru sau ajutor de stat destinat activităților Horeca.
Cheltuieli eligibile
- Cheltuielile cu achiziția de echipamente tehnologice, respectiv toate activele corporale din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1, 2.2 și 2.3 din H.G. nr.2139/2004, Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe. Sunt incluse în această categorie și vehiculele 100% electrice;
- Achiziția de sisteme, instalații și echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activității, precum și vehicule 100% electrice (autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, trotinete, pompe de căldură, mini-eoliene, compresoare de aer, panouri și /sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, stații sortare-reciclare deșeuri etc.);
- Achiziţionarea de spaţii de lucru, spaţii de producţie şi spaţii pentru prestări servicii şi comerţ (spațiul nu trebuie să aibă destinație locativă), iar pentru fundamentarea prețului este necesar un raport de evaluare întocmit de un evaluator ANEVAR;
- Mijloace de transport, cum ar fi: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, rulote, remorci și semiremorci, platforme, izoterme și frigorifice, ambarcaţiuni de agrement, autoutilitare și autovehicule cu destinație specială etc. (maximum 1 autoturism/beneficiar în valoare de maximum 50.000 de lei);
- Achiziționarea de mobilier, aparatură birotică și sisteme de protecție a valorilor umane și materiale;
- Salarii, utilități (energie electrică, apă, gaze, salubritate, abonament telefon și internet), servicii de contabilitate, chirii spații în sumă totală forfetară de maximum 30.000 lei pentru aplicanții care creează un singur loc de muncă și maximum 60.000 lei pentru aplicanții care creează două locuri de muncă;
- Pachet digital, care poate să conțină una sau mai multe din următoarele cheltuieli eligibile: site de prezentare a activității, magazin online, cheltuieli înregistrare domeniu fără hosting, cheltuieli de promovare a site-ului sau magazinului online, soft necesar desfășurării activității, semnătură electronică, echipamente IT, tehnică de calcul tip PC, unitate centrală, server, monitor, imprimantă/copiator/multifuncțională, licențe, telefoane smart, tablete. Pachetul digital reprezintă cheltuială obligatorie în cadrul programului și trebuie să fie în valoare minimă de 25.000 lei;
- Cursuri intensive de dezvoltare a abilităților antreprenoriale desfășurate în România sau UE pentru asociatul/administratorul/salariații societății aplicante, în valoare eligibilă de maximum 5.000 lei/persoană;
- Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA conform Codului Fiscal;
- Consultanța pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării și pentru implementarea proiectului, în valoare eligibilă de maximum 10.000 lei;
- Două plăcuțe informative obligatorii în valoare de maximum 500 de lei;
- Cheltuieli financiare aferente creditelor/garanțiilor contractate de beneficiari în vederea implementării planurilor de afaceri acceptate în cadrul programului, pentru solicitanții care utilizează credit pentru implementarea proiectului.
Ce antreprenoare sunt favorizate la finanțare?
Conform grilei de evaluare publicate, criteriile de departajare sunt:
- domeniul de activitate: sunt favorizate la finanțare afacerile din domeniile: asistență medicală specializată și stomatologică, alte activități referitoare la sănătatea umană, servicii de arhitectură și inginerie, serviciile IT și publicitare, activitățile de producție: haine, mobilă, materiale de construcții, producție alimentară (pâine, lactate, carne);
- valoarea cofinanțării proprii: sunt avantajate antreprenoarele care pot aduce un aport propriu la investiție de minimum 15% din valoarea eligibilă a proiectului;
- natura investiției: intenționează să folosească peste 60% din valoarea proiectului pentru a achiziționa echipamente tehnologice și includ în afacere investiții pentru dezvoltare durabilă minimum 5% din valoarea ajutorului financiar nerambursabil;
- competențele: au competențe antreprenoriale și digitale sau se angajează că le vor dobândi până la momentul decontului;
- creează un loc de muncă prin intermediul programului, care va fi ocupat de persoane din categoria șomerilor, absolvenților începând cu anul 2019, persoane din categoria celor defavorizate sau cu dizabilități;
- inovarea: prezintă dovada până la momentul depunerii decontului a înregistrării la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci a unui drept de proprietate industrială (invenții, know-how, desene și modele industriale, modele de utilitate, mărci de fabrică, de comerț și de servicii, firma și emblema comercială, indicații geografice).