
Firmele mici și mijlocii (IMM-urile) și operatorii economici din domeniul HoReCa, vor putea obține fonduri nerambursabile de până la 100.000 de euro pentru instalarea de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică și stații de reîncărcare a mașinilor electrice, prin programul de finanțare Electric Up 2022.

Scopul programului Electric Up 2022
Prin implementarea programului Electric Up 2022 se urmărește ameliorarea repercursiunilor negative asupra economiei și cetățenilor și sprijinul întreprinderilor mici și mijlocii, cu scopul redresării economice în situația de pandemie Covid-19, creșterea eficienței energetice, reducerea gazelor cu efect de seră prin încurajarea producerii de energie electrică din surse regenerabile și utilizării autovehiculelor electrice și electrice hibrid plug-in.
Obiectivul programului Electric Up 2022
Obiectivul programului îl reprezintă finanţarea întreprinderilor mici și mijlocii și a operatorilor economici care activează în domeniul HoReCa pentru:
- instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică cu o putere instalată cuprinsă între 27 kWp și 100 kWp necesară consumului propriu și livrarea surplusului în Sistemul energetic național;
- instalarea stațiilor de reîncărcare de 22 kW pentru vehicule electrice și electrice hibrid plug-in, cu minimum două puncte de încărcare.
Valoarea ajutorului financiar nerambursabil
Ajutorul financiar nerambursabil: max. 100.000 euro/beneficiar și reprezintă un suport financiar de până la 100% din valoarea cheltuielilor eligibile.
Cofinanțare: 0%.
Cheltuieli eligibile
- cheltuieli cu achiziţia sistemului de panouri fotovoltaice cu putere instalată de minimum 27 kWp și maximum 100 kWp, având ca principale părţi componente: panouri fotovoltaice; invertor/invertoare; echipamente conexiuni; structura de montaj a sistemului; modul de comunicaţie; contoare inteligente care măsoară cantitatea de energie produsă de sistemul de panouri fotovoltaice instalat şi care permit colectarea şi transmiterea datelor relevante de la distanţă, în format electronic; tablou electric curent continuu/curent alternativ;
- cheltuielile cu achiziţia a cel puțin unei staţii de reîncărcare de minim 22 kW pentru vehicule electrice şi electrice hibrid plug-in, cu minimum două puncte de încărcare;
- cheltuielile cu proiectarea, obținerea avizelor necesare, montarea şi punerea în funcţiune a sistemului de panouri fotovoltaice și a staţiilor de reîncărcare, reprezentând maximum 10% din valoarea totală eligibilă a proiectului;
- cheltuieli de consultanță și management de proiect de maximum 7% din valoarea totală eligibilă a proiectului;
- cheltuielile efectuate pentru realizarea şi instalarea panoului de informare (publicitate);
- cheltuielile efectuate pentru realizarea şi instalarea unui sistem de avertizare/semnalare pentru stația de reîncărcare;
- stocare, maxim 30% din valoarea puterii instalate a panourilor fotovoltaice, maximum 30% din cheltuielile cu achiziția sistemului de stocare – opțional.
Cheltuieli neeligibile
- este considerată cheltuială eligibilă taxa pe valoarea adăugată, TVA, dacă aceasta este nedeductibilă;
- cheltuielile aferente branşamentului la reţeaua de energie electrică;
- cheltuielile efectuate înainte de semnarea contractului de finanţare nerambursabilă, cu excepția cheltuielilor cu proiectarea, pentru consultanță și management a proiectului.
Etapele programului
- Lansare program: Iulie- August 2022;
- Perioada de depunere a proiectelor: 60 de zile de la deschiderea sesiunii de înscriere;
- Analiza și validarea proiectelor: 60 de zile ulterioare închiderii sesiunii de înscriere;
- Perioada de semnare a contractelor de finanțare: 30 de zile;
- Termen de obținere a avizului tehnic de racordare: 90 de zile de la semnarea contractului de finanțare;
- Perioada de implementare a proiectului: 12 luni de la semnarea contractului de finanțare;
- Perioada de monitorizare a durabilității proiectului: 5 ani după încheierea perioadei de implementare. Raportul de durabilitate se completează on-line pe platforma informatică în fiecare an.
Condiții de eligibilitate ale solicitantului
Sunt eligibili pentru a participa în cadrul programului IMM-urile și operatorii economici din domeniul HoReCa care îndeplinesc cumulativ condițiile de eligibilitate prevăzute în schema de minimis:
- în cazul operatorilor economici persoane juridice din domeniului HORECA, codurile CAEN acceptate la finanțare sunt: 5510; 5520; 5530; 5590; 5610; 5621; 5629; 5630; 9329;
- deține un contract de furnizare a energiei electrice în vigoare pentru punctul de consum unde solicită finanțarea, cu cel puțin 12 luni consecutive facturate sau un audit energetic privind consumul estimat pentru 12 luni consecutive sau perioada corespondentă din activitatea sezonieră, după caz;
- are îndeplinite obligaţiile de plată a taxelor, impozitelor, contribuţiilor şi amenzilor către bugetul de stat, bugetele locale conform prevederilor legale în vigoare;
- are deschis un cont la Trezoreria Statului; în caz contrar, operatorul economic se angajează ca, în situaţia acceptării sale la finanțare, să deschidă acest cont până cel mai târziu la data încheierii contractului de finanțare în vederea decontării cu autoritatea contractantă;
- nu se află în procedură de insolvență, dizolvare, lichidare, desfiinţare, închidere, radiere, inclusiv închidere operaţională, nu se află sub administrare specială;
- nu face obiectul unei proceduri legale în justiţie pentru situaţiile mai sus menţionate şi nici pentru orice altă situaţie similară.
Criterii de acceptare la finanțare
- Proiectele vor fi ordonate spre finanțare după Coeficientul de performanță al proiectului (CCP);
- Pentru departajarea unor solicitanți cu CCP egal, se folosește Puterea însumată AC și DC a punctelor de reîncărcare solicitate pentru instalare prin program de către fiecare solicitant;
- În situația egalității perfecte după aplicarea ambelor criterii anterioare, solicitanții vor fi departajați în funcție de Valoarea proiectului de fotovoltaice și încărcare prezentat și apoi de Ordinea depunerii documentelor în program.
Documente necesare pentru elaborarea și depunerea proiectului
- cererea de finanţare, semnată electronic;
- certificatul de înregistrare fiscală, valabil la data înscrierii, scanat;
- împuternicirea notarială, în situaţia în care cererea de finanţare este semnată de către altcineva decât solicitantul, scanată;
- actul de identitate al persoanei împuternicite, valabil la data înscrierii, scanat;
- documentele doveditoare ale calității de proprietar/administrator, concesionar sau locatar/comodatar cu drept de superficie pentru imobilul pe care se implementează proiectul (extras de carte funciară nu mai vechi de 30 de zile la data înscrierii, contract de concesiune/chirie/comodat, după caz, valabil pe toată durata de implementare și monitorizare a proiectului), scanate și după caz, acordul proprietarului cu privire la implementarea proiectului;
- certificatul de atestare fiscală (electronic/scanat), privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului, de către organul teritorial de specialitate al Ministerului Finanţelor Publice, în termen de valabilitate la data înscrierii, emis în SPV;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului, de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are sediul social, în termen de valabilitate la data înscrierii, scanat;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului, de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială se va implementa proiectul, în termen de valabilitate la data înscrierii, în cazul în care solicitantul are sediul în altă localitate decât cea în care se implementează proiectul, scanat;
- atestatul ANRE, scanat, și extrasul Revisal privind calificarea COR 741103 pentru cel puțin doi angajați ai instalatorului ales, scanat;
- raport de audit energetic în baza facturilor anterioare și/sau de tip proiectiv, pentru validarea curbei de consum de energie electrică pentru 12 luni, în baza facturilor plătite, a dimensionării sistemului fotovoltaic, inclusiv proiecție producție/ consum propriu energie electrică folosind instrumentul PVGIS, conform calculelor efectuate folosind baza de date cu radiația solară PVGIS Sarah, în format CSV, realizat de un instalator ales, atestat ANRE, auditor energetic și/sau manager energetic acreditați de ANRE sau MEEMA, având în vedere raportul de performanță (performance ratio);
- solicitarea Beneficiarului de a i se acorda un avans de până la 30% din totalul cheltuielilor eligibile aprobate în condițiile stabilite prin suma solicitată; în această situație, Beneficiarul prezintă un instrument de garantare emis în condițiile legii de o societate bancară sau de o societate de asigurări, conform normelor prevăzute în Ghid.