Tichetele de masă, cadou, culturale și voucherele de vacanță reprezintă și în anul 2022 cele mai atractive beneficii extrasalariale cu ajutorul cărora angajatorii își pot recompensa salariații, în principal datorită avantajelor fiscale pe care acestea le prezintă.
Anul 2022 aduce câteva noutăți importante în legislația aplicabilă tichetelor valorice, printre care se numără emiterea exclusiv pe suport electronic a tuturor tipurilor de tichete valorice începând cu luna februarie 2022 și schimbări privind modalitatea de acordare a tichetelor cadou.
Acordarea tichetelor valorice
Tichetele valorice sau biletele de valoare, care pot fi acordate ca și beneficii extrasalariale salariaților în anul 2022 sunt: tichetele de masă, tichetele cadou, tichetele de creșă, tichetele culturale și voucherele de vacanță.
Începând cu data de 01 februarie 2022, toate tipurile de tichete valorice se vor emite exclusiv pe suport electronic, iar costurile legate de emiterea cardurilor speciale vor fi suportate integral de către angajatori. Tichetele valorice emise în format tipărit până la data de 31 ianuarie 2022, vor rămâne valabile până la expirarea valabilității lor.
Suportul electronic al tichetelor valorice nu permite efectuarea de operațiuni de retragere de numerar sau de preschimbare în numerar, iar acestea pot fi utilizate doar pe teritoriul României, în termenul de valabilitate și numai pentru achiziționarea bunurilor și serviciilor pentru care au fost emise, inclusiv pentru plăți online.
Introducerea cardurilor electronice în locul clasicelor tichete pe hârtie vine în contextul pandemic actual, dar reprezintă și o consecință firească a digitalizării cu avantaje pentru ambele părți implicate.
Pentru angajator înseamnă simplificarea procesului de acordare a tichetelor și voucherelor, procesul contabil rămâne neschimbat, iar implementarea cardurilor electronice nu este o procedură deloc complexă. Pe de altă parte, angajatul are avantajul de a efectua cu cardul plăți fracționate, fără a fi obligat să consume o anumită sumă, având la dispoziție totodată și o aplicație pe telefonul mobil pentru monitorizarea contului și verificarea tranzacțiilor.
Tichetele de masă
Tichetele de masă sunt beneficii extrasalariale, pe care orice angajator le poate acorda lunar salariaților săi, ca alocație individuală de hrană, acestea putând fi utilizate doar pentru achitarea mesei sau achiziționarea de produse alimentare.
Valoarea tichetelor de masă se transferă lunar salariaţilor de către unitatea emitentă, corespunzător numărului de zile lucrătoare din luna pentru care se face transferul, conform contractului încheiat de unitatea emitentă cu angajatorul.
Numărul de tichete de masă de care poate beneficia un salariat este cel mult egal cu numărul de zile lucrate.
Nu se consideră zile lucrate perioadele în care salariații:
- sunt în concediu de odihnă;
- beneficiază de zile libere plătite, în cazul unor evenimente familiale deosebite;
- sunt delegați sau detașați în afara localității în care își au locul permanent de muncă și primesc indemnizație de delegare sau de detașare;
- se află în concediu pentru incapacitate temporară de muncă, sunt absenți de la locul de muncă ori se află în alte situații stabilite de angajator împreună cu organizațiile sindicale ori cu reprezentanții salariaților.
Tichetele de masă se pot acorda și salariaților angajați în baza unui contract individual de muncă cu timp parțial, precum și în cazul cumulului de funcții, cu condiția ca acestea să fie acordate doar de către angajatorii unde salariații în cauză își au funcția de bază.
Valoarea nominală a tichetelor de masă
Conform Ordinului nr. 1245/902/2021, începând cu luna octombrie 2021, valoarea nominală a unui tichet de masă nu poate depăși suma de 20,09 lei/zi lucrată. Această valoare se indexează semestrial prin Hotărâre de Guvern. Întrucât prevederile legale reglementează doar valoarea maximă a tichetului de masă, cuantumul minim al acestuia va fi stabilit de către angajator în funcție de bugetul propriu disponibil.
Regimul fiscal aplicabil tichetelor de masă
- Pentru angajatori, plătitori de impozit pe profit: cheltuielile cu tichetele de masă sunt cheltuieli deductibile la calculul impozitului pe profit;
- Pentru salariați: tichetele de masă sunt considerate avantaje de natură salarială pentru care se datorează impozit pe venit în procent de 10% aplicat la valoarea nominală a acestora și nu se datorează contribuții sociale obligatorii.
Tichetele cadou
Tichetele cadou reprezintă beneficii extrasalariale ce pot fi acordate ocazional angajaţilor proprii pentru cheltuieli sociale.
Până de curând, tichetele cadou puteau fi oferite și partenerilor de afaceri în cadrul campaniilor de marketing, studiul pieței, promovare, protocol sau cheltuieli de reclamă și publicitate, însă tratamentul fiscal aplicabil acestora era incert în raport cu reglementările fiscale existente.
Ordonanța de Urgență nr.130/2021, instituie un nou regim fiscal aplicabil tichetelor cadou, astfel că, începând cu data de 18 decembrie 2021, tichetele cadou pot fi acordate exclusiv propriilor salariați, fiind interzisă expres acordarea lor și altor categorii de beneficiari.
La nivelul salariaților proprii, acordarea tichetelor cadou nu este condiționată de funcția de bază a salariatului.
Regimul fiscal aplicabil tichetelor cadou
- Pentru angajatori, plătitori de impozit pe profit: cheltuielile cu tichetele cadou fac parte din categoria cheltuielilor sociale deductibile limitat, în limita unei cote de până la 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului;
- Pentru salariați: tichetele cadou sunt venituri neimpozabile, în măsura în care valoarea acestora pentru fiecare persoană în parte, cu fiecare ocazie din cele enumerate mai-jos, nu depășeste suma de 300 de lei:
- tichetele cadou oferite angajaților, precum și cele oferite copiilor minori ai acestora, cu ocazia Paștelui, Crăciunului și a sărbătorilor similare ale altor culte religioase;
- tichetele cadou oferite angajatelor cu ocazia zilei de 8 martie;
- tichetele cadou oferite angajaților în beneficiul copiilor minori ai acestora cu ocazia zilei de 01 iunie.
Orice sumă care depășește valoarea maximă de 300 de lei, va fi asimilată veniturilor din salarii si va fi impozitată cu toate taxele si contribuțiile sociale obligatorii.
Tichetele de creșă
Tichetele de creșă reprezintă beneficii extrasalariale care se pot acorda, lunar, salariaților care nu beneficiază de concediul și de indemnizația acordate pentru creșterea copilului în vârstă de până la 2 ani (sau 3 ani, în cazul copilului cu handicap).
Tichetele de creșă pot fi utilizate doar pentru plata taxelor la creșa unde este înscris copilul și se acordă, la cerere, unuia dintre părinți sau tutorelui căruia i-a fost încredințat copilul spre creștere și educare, pe baza livretului de familie. În plus, tichetele de creșă se pot cumula cu alocația de stat pentru copii și cu stimulentul de inserție, ajutor financiar care se acordă părinților la reluarea activității.
În cazul salariaților angajați în baza unui contract individual de muncă cu timp parțial, precum și în cazul cumulului de funcții, tichetele de creșă pot fi acordate doar de către angajatorii unde salariații își au funcția de bază.
Valoarea nominală a tichetelor de creșă
Conform Ordinului nr. 1244/901/2021, începând cu luna octombrie 2021, valoarea sumei lunare care se poate acorda sub formă de tichete de creșă este 490 lei pentru fiecare copil aflat la creșă.
Regimul fiscal aplicabil tichetelor de creșă
- Pentru angajatori, plătitori de impozit pe profit: cheltuielile cu tichetele de creșă fac parte din categoria cheltuielilor sociale deductibile limitat, în limita unei cote de până la 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului;
- Pentru salariați: tichetele de creșă sunt considerate avantaje de natură salarială pentru care se datorează impozit pe venit în procent de 10% aplicat la valoarea nominală a acestora și nu se datorează contribuții sociale obligatorii.
Tichetele culturale
Tichetele culturale sunt beneficii extrasalariale, ce pot fi acordate angajaţilor, lunar sau ocazional, pentru achitarea contravalorii de bunuri şi servicii culturale, cum sunt:
- abonamente sau bilete la spectacole, concerte, proiecţii cinematografice, muzee, festivaluri, târguri şi expoziţii, permanente sau itinerante, parcuri tematice, inclusiv cele destinate copiilor;
- cărţi, manuale şcolare, albume muzicale, filme, în orice format.
Acordarea tichetelor culturale nu este condiționată de funcția de bază a salariatului.
Valoarea nominală a tichetelor culturale
Conform Ordinului nr.1.096/3453/2021, începând cu luna octombrie 2021, nivelul maxim al sumelor acordate sub forma tichetelor culturale nu poate depăşi suma de 160 de lei pentru tichetele acordate lunar, respectiv suma de 330 de lei/eveniment, pentru cele acordate ocazional.
Regimul fiscal aplicabil tichetelor culturale
- Pentru angajatori, plătitori de impozit pe profit: cheltuielile cu tichetele culturale fac parte din categoria cheltuielilor sociale deductibile limitat, în limita unei cote de până la 5% aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului;
- Pentru salariați: tichetele culturale sunt considerate avantaje de natură salarială pentru care se datorează impozit pe venit în procent de 10% aplicat la valoarea nominală a acestora și nu se datorează contribuții sociale obligatorii.
Voucherele de vacanță
Voucherele de vacanţă sunt beneficii extrasalariale care se acordă angajaţilor pentru acoperirea unor cheltuieli ocazionate de efectuarea concediului de odihnă în regim de turism intern. În cursul unui an fiscal, voucherele de vacanță nu pot fi cumulate cu prima de vacanță sau cu bilete de odihnă.
Voucherele de vacanţă sunt destinate acoperirii cheltuielilor cu servicii turistice, de cazare, de masă şi/sau de recuperare a capacităţii de muncă. Voucherele de vacanţă pot fi utilizate şi pentru acoperirea cheltuielilor cu servicii de călătorie şi/sau de divertisment, dacă se regăsesc într-un pachet turistic.
În cazul salariaților angajați în baza unui contract individual de muncă cu timp parțial, precum și în cazul cumulului de funcții, voucherele de vacanță pot fi acordate doar de către angajatorii unde salariații își au funcția de bază.
Valoarea anuală a voucherelor de vacanță
Nivelul maxim al sumei care poate fi acordată de către angajatorii din sistemul privat unui angajat în decursul unui an fiscal, sub forma voucherelor de vacanţă, este de 6 salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată, respectiv limita maximă pentru anul 2022 este de 15.300 lei.
Acordarea voucherelor de vacanţă, poate fi fracţionată în maximum două tranşe, în funcţie de opţiunea angajatului privind efectuarea concediului de odihnă.
Regimul fiscal aplicabil voucherelor de vacanță
- Pentru angajatori, plătitori de impozit pe profit: cheltuielile cu voucherele de vacanță sunt cheltuieli deductibile, în limita celor 6 salarii minime/an/angajat;
- Pentru salariați: voucherele de vacanță, sunt considerate avantaje de natură salarială pentru care se datorează impozit pe venit în procent de 10% aplicat la valoarea nominală și nu se datorează contribuții sociale obligatorii.
Alte aspecte de reținut
Acordarea tichetelor valorice, indiferent de natura lor, reprezintă decizia angajatorului. Angajatorul, în urma consultării cu reprezentanții salariaților sau cu organizațiile sindicale legal constituite, este cel care are libertatea de a decide dacă acordă tichete valorice și sub ce formă.
Pentru respectarea atât a reglementărilor legale, dar și pentru evitarea posibilelor discriminări, clauzele referitoare la acordarea tichetelor valorice, trebuie înscrise în regulamentele interne sau, după caz, în cuprinsul contractelor colective de muncă și trebuie să prevadă cel puțin următoarele:
- categoriile de tichete valorice care se acordă salariaților, frecvența acordării acestora și valoarea lor, acolo unde este cazul, precum și unitatea emitentă;
- categoriile de salariați din societate care pot primi tichete valorice, în funcție de bugetele proprii ale angajatorilor;
- criteriile de selecție privind stabilirea salariaților care primesc tichete valorice, ținând seama de prioritățile socio-profesionale și de alte elemente specifice activității.
Baza legală:
- Legea nr.165/2018 privind acordarea biletelor de valoare
- Ordonanța de Urgență nr.130/2021
- Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal