Ediția a 3-a a programului Start-Up Nation 2022, prin care antreprenorii aflați la început de drum pot obține finanțări nerambursabile de până la 200.000 de lei, a fost lansată de Ministerul Antreprenoriatului și Turismului în data de 19 iulie 2022 și va rămâne deschisă până în data de 01 septembrie 2022, ora 20:00.
Obiectivul programului
Prin programul Start-Up Nation 2022, se urmărește stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii pe întreg teritoriul Românei și creșterea performanţelor economice ale acestora bazată pe digitalizare, dezvoltare durabilă, inovare și pregătire antreprenorială, crearea de noi locuri de muncă.
Durata și bugetul schemei
Data deschidere sesiune: 19 iulie 2022, ora 10:00
Data închidere sesiune: 01 septembrie 2022, ora 20:00
Pentru anul 2022, programul Start-Up Nation are prevăzute în Legea bugetului de stat credite de angajament, în valoare de 1,52 miliarde de lei, din care:
- Pilonul I Start-Up Nation România – 1.500.000.000 lei;
- Pilonul II Start-Up Nation Diaspora – 20.031.000 lei.
Schema va fi valabilă până la 31 decembrie 2027, iar plățile în cadrul schemei de minimis vor fi efectuate până la 31 decembrie 2028.
Prin implementarea Programului în perioada 2022-2027 se estimează acordarea de ajutor de minimis unui număr de 55.000 de beneficiari, din care 50.000 aferenți pilonului I Start-Up Nation România și 5.000 aferenți pilonului II – Start-Up Nation Diaspora.
Beneficiari eligibili
Beneficiarii eligibili sunt societățile (microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii) care îndeplinesc următoarele condiții:
- sunt înființate de către persoane fizice după data de 01 ianuarie 2020, inclusiv;
- au capital social integral privat;
- asociații/acționarii NU au mai avut calitatea de asociați/acționari în altă întreprindere până la momentul înființării societății cu care aplică;
- codul CAEN pentru care se solicită finanțarea este eligibil în cadrul programului și autorizat până la momentul plății ultimei cereri de rambursare/plată;
- nu au datorii la bugetul statului la momentul verificării administrative și de eligibilitate și nu au datorii eșalonate;
- creează cel puțin un loc de muncă cu normă întreagă pe perioadă nedeterminată după intrarea în vigoare a acordului de finanțare și mențin locul de muncă ocupat cel puțin 2 ani de la data plății ajutorului financiar nerambursabil;
- nu au depășit plafonul de minimis de 200.000 euro pe durata a trei exerciții financiare consecutive pentru o întreprindere unică;
- nu au beneficiat de finanțare nerambursabilă în cadrul edițiilor anterioare Start-Up Nation sau în cadrul măsurilor de sprijin acordate în context pandemic: granturi pentru capital de lucru sau ajutor de stat destinat activităților Horeca.
Valoarea ajutorului nerambursabil
Pentru aplicanții care își asumă crearea și menținerea unui singur loc de muncă prin intermediul programului:
- finanțarea nerambursabilă este de 100.000 lei/beneficiar, sumă care poate reprezenta maximum 95% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societățile neplătitoare) aferente proiectului;
Pentru aplicanții care își asumă crearea și menținerea a două locuri de muncă prin intermediul programului:
- finanțarea nerambursabilă este de 200.000 lei/beneficiar, sumă care poate reprezenta maximum 95% din valoarea cheltuielilor eligibile (inclusiv TVA pentru societățile neplătitoare) aferente proiectului.
Cofinanțare proprie: minimum 5%.
Cheltuieli eligibile
- Cheltuielile cu achiziția de echipamente tehnologice, respectiv toate activele corporale din categoria mijloacelor fixe descrise în grupele 2.1, 2.2 și 2.3 din H.G. nr.2139/2004, Catalogul privind clasificarea și duratele normale de funcționare a mijloacelor fixe. Sunt incluse în această categorie și vehiculele 100% electrice;
- Achiziția de sisteme, instalații și echipamente specifice în scopul obținerii unei economii de energie, sisteme care utilizează surse regenerabile de energie pentru eficientizarea activității, precum și vehicule 100% electrice (autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, trotinete, pompe de căldură, mini-eoliene, compresoare de aer, panouri și/sau sisteme fotovoltaice, panouri solare, stații sortare-reciclare deșeuri etc.);
- Achiziţionarea de spaţii de lucru, spaţii de producţie şi spaţii pentru prestări servicii şi comerţ (spațiul nu trebuie să aibă destinație locativă), iar pentru fundamentarea prețului este necesar un raport de evaluare întocmit de un evaluator ANEVAR;
- Mijloace de transport, cum ar fi: autoturisme, autobuze, microbuze, biciclete, mopede, motociclete, kart-uri, UTV-uri, ATV-uri, rulote, remorci și semiremorci, platforme, izoterme și frigorifice, ambarcaţiuni de agrement, aparate de zbor, autoutilitare și autovehicule cu destinație specială etc. (maximum 1 autoturism/beneficiar în valoare de maximum 50.000 de lei);
- Achiziționarea de mobilier, aparatură birotică și sisteme de protecție a valorilor umane și materiale;
- Salarii, utilități, servicii de contabilitate, chirii spații în sumă totală forfetară de maximum 30.000 lei pentru aplicanții care creează un singur loc de muncă și maximum 60.000 lei pentru aplicanții care creează două locuri de muncă;
- Pachet digital, care poate să conțină una sau mai multe din următoarele cheltuieli eligibile: site de prezentare a activității, magazin online, cheltuieli de promovare, soft necesar desfășurării activității, semnătură electronică, echipamente IT, imprimantă/copiator/multifuncțională, inclusiv sisteme portabile, licențe, telefoane smart, tablete. Pachetul digital reprezintă cheltuială obligatorie în cadrul programului și trebuie să fie în valoare minimă de 25.000 lei;
- Cursuri de dezvoltare a abilităților antreprenoriale desfășurate în România sau UE, pentru asociatul/ acționarul/ administratorul/ angajații societății aplicante, în valoare eligibilă de maximum 1.000 lei/persoană;
- Taxa pe valoarea adăugată (TVA) nedeductibilă pentru aplicanții neplătitori de TVA conform Codului Fiscal;
- Consultanța pentru întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării și pentru implementarea proiectului, în valoare eligibilă de maximum 10.000 lei;
- Două plăcuțe informative obligatorii în valoare de maximum 500 de lei;
- Cheltuieli financiare aferente creditelor/garanțiilor contractate de beneficiari în vederea implementării planurilor de afaceri acceptate în cadrul programului, pentru solicitanții care utilizează credit pentru implementarea proiectului.
Ce antreprenori sunt favorizați la finanțare?
Conform grilei de evaluare publicate, criteriile de departajare sunt:
- domeniul de activitate: sunt favorizate la finanțare afacerile din domeniile: asistență medicală specializată și stomatologică, alte activități referitoare la sănătatea umană, servicii de arhitectură și inginerie, serviciile IT și publicitare, activitățile de producție: haine, mobilă, materiale de construcții, producție alimentară (pâine, lactate, carne);
- valoarea cofinanțării proprii: sunt avantajați antreprenorii care pot aduce un aport propriu la investiție de minimum 15% din valoarea eligibilă a proiectului;
- natura investiției: intenționează să folosească peste 60% din valoarea proiectului pentru a achiziționa echipamente tehnologice și includ în afacere investiții pentru dezvoltare durabilă minimum 5% din valoarea ajutorului financiar nerambursabil;
- competențele: au competențe antreprenoriale și digitale, se află la debutul în afaceri;
- inovarea: investiția este bazată/fundamentată pe un brevet de invenție eliberat de către un organism național sau internațional acreditat.
Spre deosebire de edițiile anterioare ale programului Start-Up Nation, numărul locurilor de muncă nou-create nu se mai punctează și nu constituie motiv de departajare la punctaje egale, dar rămâne drept condiție de intrare în program și de diferențiere a valorii ajutorului nerambursabil acordat.