![](https://halmi-expert.ro/wp-content/uploads/2022/10/Finantari-digitalizare-IMM-scaled.jpg)
![](https://halmi-expert.ro/wp-content/uploads/2022/10/Finantari-digitalizare-IMM-scaled.jpg)
Instrumentul de grant de până la 100.000 euro pe întreprindere va sprijini IMM-urile în adoptarea tehnologiilor digitale, cum ar fi: achiziții de hardware TIC, dezvoltarea sau adaptarea aplicațiilor software, inclusiv soluțiile de automatizare a proceselor robotizate și a fluxurilor tehnologice, achiziționarea unui site de prezentare, achiziționarea de servicii de cloud și de internet al obiectelor, formarea personalului cu ajutorul echipamentelor IT.
![Finanțare digitalizare IMM Finanțări pentru achiziții IT](https://halmi-expert.ro/wp-content/uploads/2022/10/Finantari-digitalizare-IMM-1024x683.jpg)
Obiectivul programului
Obiectivul programului este de a sprijini digitalizarea întreprinderilor mici și mijlocii (IMM-uri), cu scopul de a contribui la creșterea competitivității, favorizând inovarea acestor întreprinderi și informatizarea proceselor de business. Acest program contribuie la creșterea capacității IMM -urilor de a-și adapta modelele de afaceri la realitățile digitale.
Durata și bugetul programului
Data estimată de lansare: noiembrie 2022;
Depunerea cererilor de finanțare: se va face pe platforma https://proiecte.pnrr.gov.ro;
Bugetul alocat programului: 347,50 milioane de euro.
Ajutorul financiar nerambursabil
Valoarea ajutorului nerambursabil: între 20.000 și 100.000 de euro, diferențiat pe categorii de IMM-uri:
- 20.000-30.000 euro pentru microîntreprindere, finanțare 100%;
- 20.000-50.000 euro pentru întreprindere mică, finanțare 90%;
- 20.000-100.000 euro pentru întreprindere mijlocie, finanțare 90%.
- valoarea ajutorului de minimis în euro se calculează în lei la cursul de schimb InforEuro valabil la data semnării contractului de finanțare, și reprezintă 90% din totalul cheltuielilor eligibile pentru întreprindere mică și întreprindere mijlocie. Restul de 10%, reprezintă cofinanțare ce trebuie asigurată din surse proprii, ce exclud ajutoare de stat sau ajutoare de minimis, de către beneficiar;
- valoarea ajutorului de minimis în euro se calculează în lei la cursul de
schimb InforEuro valabil la data semnării contractului de finanțare, și reprezintă 100% din totalul cheltuielilor eligibile pentru microîntreprindere.
Beneficiari eligibili
Beneficiarii eligibili: microîntreprinderile, întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri).
Condiții de eligibilitate: solicitanții eligibili îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
- sunt înființati cel târziu la data de 31.12.2021;
- nu au avut activitatea întreruptă/suspendată în anul 2022;
- au înregistrat profit din exploatare (>0 lei) în anul fiscal anterior depunerii cererii de finanțare;
- se angajează să suporte din resurse proprii cofinanțarea prevăzută în condițiile prezentei scheme de ajutor;
- nu desfășoară activități cu produse cu caracter erotic sau obscen, activități din domeniul jocurilor de noroc, precum și cele care contravin ordinii publice și/sau prevederilor legale în vigoare;
- nu dețin pagini web care conțin acte sau materiale cu caracter obscen, definite conform Legii nr. 196/2003, republicată cu modificările și completările ulterioare;
- nu sunt considerați întreprinderi aflate în dificultate;
- nu se află în stare de insolvență, faliment, reorganizare judiciară, dizolvare, lichidare sau suspendare temporară a activității;
- nu fac obiectul unui ordin de recuperare, în urma unei decizii privind declararea unui ajutor de stat ca fiind ilegal și/sau incompatibil cu piața comună;
- nu au legătură cu industria de tutun (producție, distribuție, prelucrare și comerț);
- nu prevăd clonarea în scopuri reproductive;
- nu desfășoară activități de jocuri de noroc (producție, construcție, distribuție, prelucrare, comerț sau software conex);
- nu desfășoară comerț sexual;
- nu implică animale vii în scopuri experimentale și științifice;
- nu desfășoară activități de dezvoltare imobiliară, financiare, cum ar fi achiziționarea sau tranzacționarea cu instrumente financiare;
- nu desfășoare activități legate de exploatare/extracție, prelucrare, distribuție, depozitare sau arderea combustibililor fosili solizi și a petrolului, precum și investiții legate de extracția gazelor.
Alte condiții de eligibilitate
Solicitanții eligibili se angajează ca la finalul implementării proiectului să atingă minim 6 dintre criteriile de intensitate digitală, respectiv:
- întreprinderi în care mai mult de 50% dintre persoanele angajate au folosit computere cu acces la internet în scopuri de afaceri;
- utilizarea unui pachet software ERP pentru a partaja informații între diferite zone funcționale comerciale;
- viteza maximă de download contractată a celei mai rapide conexiuni de internet la linie fixă este de cel puțin 30 Mb/s;
- întreprinderi în care vânzările on-line au reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri totală și vânzările web către consumatori privați (B2C) mai mult de 10% din vânzările web;
- utilizarea IoT;
- utilizarea de rețele sociale (întreprinderile care folosesc rețelele sunt considerate cele care au un profil de utilizator, un cont sau o licență de utilizator în funcție de cerințele și tipul de social media; întreprinderile care plătesc exclusiv pentru postarea de reclame (anunțuri banner) fie direct către proprietarul rețelei sociale (de exemplu, Facebook, Twitter etc.), fie indirect prin intermediul întreprinderilor care oferă servicii online pentru postarea automată a mesajelor publicitare pe rețelele sociale (de exemplu, SoKule etc.) sunt excluse pentru acest criteriu);
- utilizarea CRM;
- cumpărarea de servicii cloud computing sofisticate sau intermediare (este un model care permite oricând, convenabil și/sau la cerere acces prin rețea la un grup partajat de resurse de calcul configurabile – de ex. rețele, servere, stocare, aplicații și servicii – care pot fi rapid furnizate și lansate cu un efort minim de management sau cu o interacțiune minimă de la un furnizor de servicii. Există trei modele de servicii de servicii de cloud computing: Software ca serviciu (SaaS), Platformă ca serviciu (PaaS) și Infrastructură ca un serviciu (IaaS));
- utilizarea tehnologiei de AI;
- cumpărarea de servicii de cloud computing utilizate pe internet;
- vânzări prin comerț electronic de cel puțin 1% din total vânzări (în vânzările de bunuri sau servicii prin comerț electronic, comanda este plasată prin site-uri web, aplicații sau mesaje de tip EDI prin metode special concepute pentru a primi comenzi. Plata se poate face online sau offline. Comerțul electronic nu include comenzile scrise prin e-mail);
- utilizarea a două sau mai multe rețele sociale.
Activități neeligibile
Nu sunt eligibile următoarele tipuri de activități:
- ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE) nr. 104/2000 al Consiliului din 17 decembrie 1999 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultura;
- ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;
- ajutoarele acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole;
- ajutoarele destinate activităților legate de export către țări terțe sau către state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
- ajutoarele condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de cele importate;
- ajutoarele acordate pentru achiziția de vehicule de transport rutier de mărfuri;
- întreprinderile pentru care se constată că au desfășurat în ultimul an fiscal activități autorizate (așa cum rezultă din certificatul constatator ONRC) în domeniile din următoarele clase CAEN:
5829 – Activități de editare a altor produse software;
6201 – Activități de realizare a software-ului la comandă (software orientat client);
6202 – Activități de consultanță în tehnologia informației;
6203 – Activități de management (gestiune și exploatare) a mijloacelor de calcul;
6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației;
6311 – Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe;
6312 – Activități ale portalurilor web;
6399 – Alte activități de servicii informaționale n.c.a.;
7211 – Cercetare-dezvoltare in biotehnologie;
7219 – Cercetare-dezvoltare in alte științe naturale și inginerie.
Cheltuieli eligibile
- cheltuieli aferente achiziționării de servicii de consultanță pentru elaborarea proiectului;
- cheltuieli pentru managementul proiectului;
- cheltuieli cu servicii de consultanță/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care are nevoie IMM-ul, cu condiția ca soluțiile tehnice identificate și descrise în documentația tehnică realizată, să facă obiectul investițiilor din cadrul proiectului aferent cererii de finanțare;
- cheltuieli aferente achiziționării de hardware TIC, de echipamente pentru automatizări și robotică integrate cu soluții digitale și a altor dispozitive și echipamente aferente, inclusiv pentru E-commerce, IoT (Internet of Things), tehnologii blockchain etc., precum și cheltuieli de instalare, configurare și punere în funcțiune;
- cheltuieli aferente realizării rețelei LAN/WiFi;
- cheltuieli aferente achiziționării și/sau dezvoltării și/sau adaptării aplicațiilor/licențelor software, cheltuieli pentru configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, pentru gestiune financiară, gestiunea furnizorilor, resurse umane, logistică, cheltuieli pentru implementarea RPA (Robotic Process Automation), ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Management), pentru sisteme IoT (Internet of Things) și AI(Artificial Intelligence), tehnologii blockchain, soluții E-Commerce etc. și integrarea acestora in BTP (Business Technology Platform), acolo unde este cazul;
- cheltuieli aferente achiziționării unui website de prezentare a companiei;
- cheltuieli aferente achiziționării/închirierii pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului, a unui nume de domeniu nou;
- cheltuieli cu servicii de trecere a arhivelor din analog/dosare/hârtie în digital indexabil;
- cheltuieli aferente achizițiilor de servicii de tip Cloud Computing pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;
- cheltuieli aferente achiziționării de servicii pentru consolidarea securității cibernetice aplicabile pentru software/găzduire/rețele, pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;
- cheltuieli cu serviciile de auditare tehnică (IT și DNSH);
- cheltuieli cu instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC (cheltuială obligatorie în procent de maxim 10% din valoarea finanțată).
Cheltuieli neeligibile
- sumele care vor depăși pragurile menționate mai-sus și valoarea TVA aferentă;
- cheltuieli privind costuri administrative;
- echipamente second-hand;
- cheltuielile de personal;
- cheltuieli financiare, respectiv prime de asigurare, taxe, comisioane, rata și dobânzi aferente creditelor;
- contribuția în natură;
- amortizarea;
- achiziții în regim de leasing;
- achiziţia de terenuri.