ACTUALIZARE: Submăsura 6.4. PNDR a fost închisă în data de 07 noiembrie 2021 la 5 zile de la lansarea acesteia, după ce fondurile disponibile au fost epuizate. În cele 5 zile, s-au depus 1.149 de proiecte, în valoare de peste 204 de milioane de euro, de două ori mai mult decât alocarea pentru această sesiune.
Scopul Submăsurii 6.4
Sesiune de depunere: 02 noiembrie 2021- 31 ianuarie 2022
Prin SUBMĂSURA 6.4 – “Sprijin pentru investiţii în crearea şi dezvoltarea de activităţi neagricole”, sunt vizați fermierii sau membrii gospodăriilor agricole care doresc să-și diversifice activitățile economice prin practicarea de activități non-agricole în vederea creșterii veniturilor și creării de alternative ocupaționale.
Sprijinul se acordă microîntreprinderilor și întreprinderilor mici din mediul rural selectate de către indermediarii financiari pe baza criteriilor economico-financiare incluse în cadrul politicilor de creditare proprii, de natură să asigure viabilitatea economică a proiectelor de investiții.
Valoarea sprijinului nerambursabil
Sprijinul public nerambursabil:
- Intensitatea sprijinului public nerambursabil este de 70%.
- Intensitatea sprijinului public nerambursabil poate fi de 90% pentru solicitanţii care desfăşoară activităţi de producţie.
- Nu va depăşi 200.000 euro/ beneficiar pe durata a trei exerciții financiare consecutive, cu excepția întreprinderilor unice care efectuează transport de mărfuri în contul terților sau contra cost, pentru care sprijinul nu depășește suma de 100.000 euro pe durata a trei exerciții financiare consecutive.
Aceste ajutoare de minimis nu pot fi utilizate pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri, autoturisme sau autovehicule de transport persoane.
Sprijinul public va reprezenta 90% sau 70% din totalul cheltuielilor eligibile. Valoarea cheltuielilor eligibile nerambursabile (corespunzătoare procentului de 90% sau 70% ) va fi de maxim 200.000 euro, cu respectarea condițiilor ajutorului de minimis.
- Activități de producție (ex: fabricarea produselor textile, îmbrăcăminte, articole de marochinărie, articole de hărtie și carton; fabricarea produselor chimice, farmaceutice; activități de prelucrare a produselor lemnoase; industrie metalurgică, fabricare construcții metalice, mașini, utilaje și echipamente; fabricare produse electrice, electronice, etc.);
- Activități meșteșugărești (ex: activități de artizanat și alte activități tradiționale non-agricole (ex: olărit, brodat, prelucrarea manuală a fierului, lânii, lemnului, pielii etc.);
- Activități turistice: modernizarea/ extinderea/ dotarea agropensiunilor, înființarea/ modernizarea/ extinderea/ dotarea structurilor de cazare de tip camping, parc rulote, bungalow, servicii turistice de agrement și alimentație publică, inclusiv punctul gastronomic local;
- Furnizarea de servicii sociale, inclusiv construcții, reconstrucții și/sau modernizarea spațiilor și zonelor aferente desfășurării activităților (ex: medicale, sociale, sanitar-veterinare);
- Furnizarea de servicii pentru populație (ex: reparații mașini, unelte, obiecte casnice; consultanță, contabilitate, juridice, audit; servicii în tehnologia informației și servicii informatice; servicii tehnice, administrative, etc.);
- Fabricarea de peleți și brichete din biomasă.
Solicitanţii eligibili pentru sprijinul financiar nerambursabil acordat prin această submăsură sunt:
- Micro-întreprinderi şi întreprinderi neagricole mici existente şi nou-înfiinţate (start-ups) din spaţiul rural;
- Fermieri sau membrii unor gospodării agricole (autorizaţi cu statut minim pe PFA) care îşi diversifică activitatea de bază agricolă prin dezvoltarea unei activităţi neagricole în zona rurală în cadrul întreprinderii deja existente, încadrabile în micro-întreprinderi şi întreprinderi mici, cu excepţia persoanelor fizice neautorizate.
Pentru a putea primi sprijin în cadrul submăsurii 6.4, solicitantul sprijinului trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:
- Solicitantul trebuie să se încadreze în categoria beneficiarilor eligibili;
- Investiţia trebuie să se încadreze în cel puţin unul din tipurile de sprijin prevăzute prin submăsură;
- Localizarea proiectului pentru care se solicită finanțare trebuie să fie în spațiul rural;
- Sediul social al solicitantului trebuie să fie situat în spațiul rural;
- Solicitantul trebuie să demonstreze capacitatea de a asigura co-finanţarea investiţiei;
- Viabilitatea economică a investiţiei trebuie să fie demonstrată pe baza prezentării unei documentaţii tehnico-economice.
- extinderea şi/ sau modernizarea şi dotarea agropensiunilor;
- înfiinţare, extinderea şi/ sau modernizarea şi dotarea structurilor de cazare de tip camping, parc rulote, bungalow-uri;
- înfiinţarea, extinderea şi/ sau modernizarea şi dotarea structurilor de alimentaţie publică de sine stătătoare;
- construcţia, extinderea şi/ sau modernizarea şi dotarea clădirilor;
- achiziţionarea şi costurile de instalare, inclusiv în leasing financiar, de utilaje, instalaţii şi echipamente noi;
- investiţii intangibile: achiziţionarea sau dezvoltarea de software şi achiziţionarea de brevete, licenţe, drepturi de autor, mărci.
Cheltuielile legate de achiziția în leasing a activelor, pot fi considerate eligibile doar în cazul în care leasingul ia forma unui leasing financiar și prevede obligația beneficiarului de a cumpăra bunurile respective la expirarea contractului de leasing.
Cheltuielile privind costurile generale ale proiectului sunt eligibile dacă îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
- respectă prevederile art.45 din Regulamentul nr.1305/2013;
- sunt prevăzute sau rezultă din aplicarea legislaţiei în vederea obţinerii de avize, acorduri şi autorizaţii necesare implementării activităţilor eligibile ale operaţiunii ori din cerinţele minime impuse de PNDR 2014-2020;
- sunt aferente, după caz: unor studii şi/sau analize privind durabilitatea economică şi de mediu, studiu de fezabilitate, proiect tehnic, document de avizare a lucrărilor de intervenţie, întocmite în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare;
- sunt necesare în procesul de achiziţii publice pentru activităţile eligibile ale operaţiunii;
- sunt aferente activităţilor de coordonare şi supervizare a execuţiei şi recepţiei lucrărilor de construcţii-montaj.
Cheltuielile de consultanţă şi pentru managementul proiectului sunt eligibile dacă respectă condiţiile 1.-5.
Cheltuielile de consultanţă pentru întocmirea dosarului cererii de finanţare se pot deconta integral în cadrul primei tranşe de plată. Cheltuielile de consultanţă pentru managementul proiectului vor fi decontate proporţional cu valoarea fiecărei tranşe de plată aferente proiectului.
Costurile generale ale proiectului pentru care sunt puse condiţiile 1.-5. trebuie să se încadreze în maximum 10% din totalul cheltuielilor eligibile pentru proiectele care prevăd construcţii-montaj şi în limita a 5% pentru proiectele care prevăd investiţii în achiziţii, altele decât cele referitoare la construcţii-montaj.
Cheltuielile necesare pentru implementarea proiectului sunt eligibile dacă:
- sunt realizate efectiv după data semnării contractului de finanţare şi sunt în legătură cu îndeplinirea obiectivelor investiţiei;
- sunt efectuate pentru realizarea investiţiei cu respectarea rezonabilităţii costurilor (încadrarea în preţurile stabilite în Baza de date Preţuri de referinţă a AFIR, iar în cazul în care nu se identifică în această bază de date, prezentarea ofertelor corespunzătoare tipului de achiziţie realizată: o ofertă pentru preţuri mai mici sau egale cu 15.000 euro fără TVA şi două oferte pentru preţuri peste 15.000 euro fără TVA);
- sunt efectuate cu respectarea prevederilor contractului de finanţare semnat cu AFIR;
- sunt înregistrate în evidenţele contabile ale beneficiarului, sunt identificabile, verificabile şi sunt susţinute de originalele documentelor justificative, în condiţiile legii.
Nu sunt eligibile:
- prestarea de servicii agricole, achiziţionarea de utilaje şi echipamente agricole aferente acestei activităţi, în conformitate cu Clasificarea Activităților din Economia Națională;
- procesarea şi comercializarea produselor prevazute în Anexa I din Tratat;
- producţia de electricitate din biomasă ca şi activitate economică;
- cheltuielile cu achiziţionarea de bunuri și echipamente „second hand”;
- cheltuieli efectuate înainte de semnarea contractului de finanțare a proiectului cu excepţia costurilor generale definite la art 45, alin (2) litera c) a R(UE) nr. 1305/2013 care pot fi realizate înainte de depunerea cererii de finanțare;
- cheltuieli cu achiziția mijloacelor de transport pentru uz personal şi pentru transport persoane;
- cheltuieli cu investițiile ce fac obiectul dublei finanțări care vizează aceleași costuri eligibile;
- cheltuieli în conformitate cu art. 69, alin (3) din R (UE) nr. 1303/ 2013 și anume:
- dobânzi debitoare;
- achiziţionarea de terenuri construite și neconstruite;
- taxa pe valoarea adăugată, cu excepţia cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA-ul sau a prevederilor specifice pentru instrumente financiare;
- în cazul contractelor de leasing, celelalte costuri legate de contractele de leasing, cum ar fi marja locatorului, costurile de refinanțare a dobânzilor, cheltuielile generale și cheltuielile de asigurare;
- cheltuieli care fac obiectul finanțării altor programe europene/naționale, conform Cap. 14 și 15- PNDR.
Cheltuieli neeligibile specifice:
- Cheltuieli specifice de înfiinţare şi funcţionare a întreprinderilor (obţinerea avizelor de funcţionare, taxe de autorizare, salarii angajaţi, costuri administrative, etc.);
- Cheltuieli pentru înființare de agropensiuni, pensiuni și hoteluri.
Evaluarea proiectelor se realizează lunar pentru proiectele ce au un punctaj estimat (auto-evaluare/pre-scoring) mai mare sau egal decât pragul de calitate lunar menţionat în anunţul licitaţiei anuale de proiecte.
Pentru această submăsură pragul minim este de 15 puncte şi reprezintă pragul sub care niciun proiect nu poate intra la finanţare.
Cererile de finanţare care au punctajul estimat (auto-evaluare/ pre-scoring) mai mic decât pragul de calitate lunar nu pot fi depuse.
Punctajul proiectului se calculează în baza următoarelor principii şi criterii de selecţie:
- Principiul diversificării activității agricole a fermelor existente către activități non-agricole (5 p);
- Principiul prioritizării serviciilor medicale (inclusiv stomatologice și sanitar-veterinare) (10 p);
- Principiul prioritizării proiectelor care includ acțiuni de digitalizare pentru eficientizarea activității (max.10 p);
- Principiul prioritizării proiectelor care includ acțiuni de protecția mediului (max. 10 p);
- Principiul prioritizării activităților de producție (max. 25 p);
- Principiul stimulării activităților turistice și/ sau de agrement și/ sau unități de alimentație publică desfășurate în zonele cu potențial turistic ridicat (max. 15 p);
- Principiul derulării activităților anterioare ca activitate generală de management a firmei, pentru o mai bună gestionare a activității economice (max. 10 p);
- Principiul accesului la finanțare – în sensul prioritizării solicitanților care nu au beneficiat de finanțare în perioada de programare 2014 – 2020 prin PNDR (sM 6.2, 6.4 și măsura similară din 19.2) (10 p);
- Principiul maturității proiectului – în sensul depunerii documentației pentru demararea procedurii de evaluare a impactului preconizat asupra mediului, la depunerea cererii de finanțare (5 p).