AVIZE DE MUNCĂ PENTRU CETĂȚENI NEREZIDENȚI NON-UE ȘI UE
În ultimii ani, piața forței de muncă din România a fost impactată negativ de migrație, un fenomen care a creat un deficit acut de forță de muncă calificată pe piața internă.
În acest context, pentru tot mai multe companii, atât multinaționale cât și locale, recrutarea și angajarea de cetățeni străini, proveniți cu precădere din state non-UE, a devenit o necesitate pentru menținerea și dezvoltarea afacerilor.
Procedurile de imigrare în România reprezintă însă un proces administrativ birocratic şi îndelungat atât pentru cetăţenii străini cât şi pentru companiile locale interesate să îi angajeze.
Un astfel de demers necesită o bună cunoaștere a prevederilor specifice legislației muncii, cât și cunoștințe de legislație specială în domeniul imigrărilor, precum și interacțiunea cu mai multe autorități, atât ale statului român cât și ale statului din care provine cetățeanul străin.
SERVICII
Dispunem de o echipă de profesioniști cu experiență, specializați în servicii de asistență în domeniul imigrărilor ce acoperă întreg ciclul, de la obținerea autorizațiilor de muncă și până la obținerea vizelor de scurtă sau lungă ședere în România, atât pentru angajații străini detașati în România din spațiul UE/SEE cât și din spațiul NON-UE.
Oferim servicii privind:
- Obținerea dreptului de ședere în scopuri de muncă în România;
- Obținerea avizelor de angajare și detașare pentru cetățenii străini de la Inspectoratul General de Imigrări;
- Asistență în vederea pregătirii documentației necesare obținerii vizelor consulare: traduceri, legalizări, autentificări, apostilă HAGA;
- Obținerea și prelungirea permisului de ședere în România;
- Consultanță privind drepturile sociale ale cetățenilor străini în România;
- Înregistrarea rezidenței cetățenilor UE/SEE;
- Obținerea dreptului de lungă ședere în România;
- Obținerea formularului portabil A1 de la Casa Națională de Pensii.
PROCEDURI
Etapele pe care un angajator trebuie să le parcurgă atunci când angajează cetățeni străini sunt diferite în funcție de țara din care aceștia provin, respectiv spațiul UE/SEE sau NON-UE.
A. Încadrarea în muncă în România a cetățenilor străini NON-UE
Procedura de angajare în muncă a cetățenilor străini NON-UE presupune formalități complexe care se întind pe o perioadă de câteva luni și se derulează pe parcursul mai multor etape.
Demararea fiecărei etape este condiționată de finalizarea cu succes a etapei anterioare. Termenele de verificare, prelucrare și emitere a documentelor solicitate sunt de aproximativ 30 de zile pentru fiecare etapă, iar în cazul unor verificări suplimentare acestea se pot prelungi până la 45 de zile.
Pentru demararea procesului de selecție, angajatorul va comunica Agenției teritoriale de Ocupare a Forței de Muncă unde își are sediul social, situația locurilor de muncă vacante și va solicita o adeverință cu forța de muncă autohtonă disponibilă pentru ocuparea locurilor de muncă vacante.
În cazul în care nu există forță de muncă autohtonă pentru locurile de muncă vacante sau aceasta nu îndeplinește cerințele de ocupare a postului impuse de angajator, Agenția teritorială de Ocupare a Forței de Muncă va elibera angajatorului o adeverință în acest sens.
După ce procesul de selecție cu Agenția teritorială de Ocupare a Forței de Muncă este finalizat și adeverința eliberată, angajatorul poate demara procesul de imigrare propriu-zis.
În funcție de tipul activității pe care angajatul o va desfășura pe teritoriul României și de durata șederii (lucrător permanent, stagiar, sezonier, detașat), angajatorul va depune o documentație complexă la formațiunile teritoriale ale Inspectoratului General de Imigrări în vederea obținerii avizului de muncă.
Condițiile generale de îndeplinit pentru obținerea avizului de muncă:
Angajatorul:
- nu are datorii la bugetul de stat și nu a fost sancționat în ultimele 6 luni anterioare înregistrării cererii de eliberare a avizului de muncă, pentru muncă nedeclarată sau angajare ilegală;
- nu are fapte înscrise în cazierul judiciar;
- desfășoară activități compatibile cu funcția pentru care se solicită încadrarea în muncă a străinului;
- locurile de muncă nu pot fi ocupate de cetățeni români, ai statelor UE/SEE, precum și de rezidenți permanenți pe teritoriul României.
Cetățeanul străin:
- îndeplinește condițiile speciale de pregătire profesională, experiență în activitate și autorizare potrivit locului de muncă pe care îl va ocupa;
- nu are antecedente penale care să fie incompatibile cu activitatea pe care o va desfășura pe teritoriul României;
- este apt din punct de vedere medical pentru activitatea pe care o va desfășura în România;
- se încadrează în contingentul anual de lucrători străini aprobat de Guvern.
Avizele de muncă se eliberează de către Inspectoratul General de Imigrări în schimbul unor taxe și pot fi acordate în scop de:
- angajare în muncă
- detașare
După obținerea avizului de muncă, angajatorul trebuie să transmită acest document angajatului, iar în baza acestuia, angajatul va obține viza de lungă ședere pentru angajare de la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din statul de origine al angajatului.
În baza avizului de muncă primit de la angajator, cetățeanul străin se va putea adresa misiunilor diplomatice sau oficiilor consulare ale României din străinătate pentru obținerea vizei de lungă ședere.
În acest sens, va depune o serie de documente și va achita o taxă de viză consulară.
Viza de lungă ședere se acordă pe o perioadă de 90 de zile, cu una sau mai multe călătorii, și îi conferă cetățeanului străin dreptul de a fi încadrat în muncă pe teritoriul României.
Înainte cu 30 de zile de expirarea vizei de lungă ședere obținută în etapa anterioară, pentru prelungirea dreptului de ședere pe teritoriul României, cetățeanul străin se va adresa formațiunii teritoriale a Inspectoratului General de Imigrări din județul în care locuiește în vederea obținerii permisului unic de ședere.
Și în acest caz, va depune o serie de documente și va achita o taxă.
Permisul unic de ședere se acordă pe o perioadă de 1 an și poate fi prelungit pe perioade similare.
În baza CNP-ului primit, cetățeanul străin, va fi inclus în Declarația 112 și devine înscris în sistemul de asigurări sociale din România și beneficiază de toate drepturile reglementate prin legislația națională, în condiții similare cu cele stabilite pentru cetățenii români.
B. Încadrarea în muncă în România a cetățenilor străini din spatiul UE/SEE
În cazul cetățenilor străini din spațiul UE/SEE, înregistrarea rezidenței acestora la formațiunile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări este necesară, doar în cazul în care aceștia doresc să muncească pe teritoriul României pe o perioadă ce depășește 90 zile.
Înregistrarea pentru cetățenii străini din spațiul UE/UEE, se solicită în funcție de scop:
- angajare în muncă
- detașare
Certificatul de înregistrare
Obținerea certificatului de înregistrare presupune depunerea unei documentații ce cuprinde pe lângă cererea solicitantului, documente, cum ar fi: acte de identitate, contracte de muncă detașare, traduse și legalizate în condițiile legii.
Autoritățile emit în aceeași zi sau în cel mult 24 de ore un certificat de înregistrare care este valabil 5 ani.
În baza CNP-ului primit, angajatul expat va fi inclus în Declarația 112 și devine înscris în sistemul de asigurări sociale din România și beneficiază de toate drepturile reglementate prin legislația națională, în condiții similare cu cele stabilite pentru cetățenii români.
Perioada de muncă din România constituie vechime în muncă și este recunoscută în toate statele UE/SEE la stabilirea pensiei.
- angajare în muncă
- detașare